اکونومیست روندهای کلیدی سال آینده میلادی را تحلیل کرد و ما بنا به روال معمول خود، خلاصه ای از کلیدی ترین روندهای اقتصادی سال ۲۰۱۸ را بر می شمریم.

سال ۲۰۱۷ میلادی زمینه‌ساز تحولات بسیاری بود که در یک سال آینده جهان شاهد آنها خواهد بود. به این بهانه و در آستانه سال نو میلادی، نشریه اکونومیست ویژه‌ نامه سالانه خود تحت عنوان «جهان در سال ۲۰۱۸» را منتشر و درآن ۱۲ پیش‌بینی را برای سال میلادی پیش‌رو ارائه کرده است که در اینجا بنا به روال معمول خود، خلاصه ای از کلیدی ترین روندهای اقتصادی سال ۲۰۱۸ را بر می شمریم.

اکونومیست اعلام کرده است: سال آینده، سال تلاش مردم دنیا برای گریز از تنش‌های سیاسی و آشفتگی‌های تکنولوژیک خواهد بود. البته اکونومیست برای سال ۲۰۱۸ نوید رشد اقتصادی قابل‌قبولی را نیز داده است. به نوشته این نشریه، چالش‌ های سیاسی سال ۲۰۱۸ را به سالی حیاتی تبدیل کرده است. این نشریه پیش‌بینی کرده در سال آینده میلادی شاهد نبردهای جذاب برای اثرگذاری و ایده‌ها باشیم. در کل تحولات سال ۲۰۱۸ در قالب ۱۲ رویداد دسته‌بندی شده است در صورت تمایل، متن کامل این مطلب را اینجا بخوانید.

- رشد اقتصادی متوازن‌شده جهان: ۱۰ سال پس از بحران مالی سال 2008 میلادی، یک حس خوشایند فراگیر در اقتصاد جهان شروع خواهد شد. گرچه برای بسیاری سال ۲۰۱۸ می‌تواند به معنای آغاز بهبود واقعی اقتصاد باشد، اما در واقعیت ممکن است روند بهبود به انتهای خود رسیده باشد. به عقیده کارشناسان، اقتصاد جهان تمایل دارد هر ۸ تا ۱۰ سال، وارد رکودی عمیق شود. آخرین رکود مربوط به سال ۲۰۰۸ است. پرسشی که مطرح می‌شود این است که دلیل اصلی رکود بعدی چیست؟ اتخاذ سیاست‌های انقباضی شدید و سریع توسط بانک‌های مرکزی.

-  فراگیری و روند معکوس تکنولوژی: پیشرفت‌های تکنولوژی مهم همچون نسل جدیدی از تکولوژی‌های تلفن همراه با شروع المپیک زمستانی رونمایی خواهند شدهوش مصنوعی (AI) نیزدرمناطق بیشتری به‌کار گرفته خواهد شد. با این حال، مقررات و تفسیر سختگیرانه‌تر از قوانین رقابتی شبیه قوانین آنتی‌تراست آمریکا، غول‌های تکنولوژی همچون  فیسبوک، گوگل و آمازون را به تکاپو خواهند انداخت. همچنین فشارهای بیشتری برای شفافیت منبع ودرستی محتوای آنلاین به‌وجود خواهد آمد. شرکت‌هایی که به‌دنبال تملک دارایی هستند نیز تحت‌نظر بیشتر سازمان‌های آنتی‌تراست قرار خواهند گرفت.

- کشورهای آسیایی در صدر لیگ‌های اقتصادی: اکونومیست پیش‌بینی نموده که رشد اقتصادی بوتان در جهان سرآمد باشد؛ چین جایگاه ایتالیا را از لحاظ تعداد میراث‌های جهانی به ثبت رسیده در یونسکو بگیرد و هند برنامه بلندترین مجسمه جهان خود را تکمیل کند.

- دوره جدید پزشکی: مورخان علم پزشکی معتقدند سال ۲۰۱۸ پیشرفت‌های پزشکی همچون درمان بر اساس DNA محقق خواهند شد. برجسته‌ترین اتفاق سال ۲۰۱۸، تایید اولین دستکاری داروییRNA خواهد بود که گروه جدیدی از داروها را معرفی می‌کند. درمان‌های ژنی و تغییرات ژنی از دیگر پیشرفت‌های پزشکی در سال‌های ۲۰۱۸ است.

منبع: دنیای اقتصاد، مورخ  30  آبان 1396

ارسال نظرهای شما :

ارسال شده توسط كامران طرفه ۱۳۹۶/۱۱/ ۴ - ۱۰:۴۷

مناسب بود

پاسخ مدیر: سلام و سپاس قربان