با مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار ضوابط افتتاح حساب سپرده ریالی برای اشخاص خارجی در ایران تسهیل و برخی موانع موجود برداشته شد.

با شرایط فراهم شده در پسابرجام به طور حتم ایجاد فضایی برای استفاده مناسب از موقعیت ایجاد شده به منظور اهداف اقتصادی مورد توجه خواهد بود. یکی از این موارد توسعه روابط سرمایه‌گذاری وگردشگری است. در ادامه ی تسهیلات برای سرمایه گذاران خارجی از جمله صدور ویزای فرودگاهی 90 روزه برای تمام خارجی ها، بجز شهروندان 9 کشورکه موجب جلب سرمایه از کشورهای همسایه برای برخی از استان های مرزی شد و پس از  قایل شدن معافیت های  مالیاتی  5 ساله برای سرمایه گذاری خارجی، بالاخره شرایط استفاده از امکانات بانکی و خدمات پولی به سرمایه‌گذاران و گردشگران خارجی مورد توجه قرار گرفت. یه گزارش خبر آنلاین، به نقل از ایسنا* اخیرا دستورالعمل اجرایی افتتاح حساب سپرده ریالی برای اشخاص خارجی از سوی بانک مرکزی مورد بازنگری قرار گرفت و در جلسه نیمه دی‌ماه امسال شورای پول و اعتبار به تصویب رسید.

در دستورالعمل مورد تصویب اعضای شورا، موارد زیر برای افتتاح حساب برای اشخاص حقیقی و حقوقی( شرکتهای) خارجی به شرح زیر لحاظ شده است.

1- افتتاح حساب سپرده برای آن دسته از اشخاص حقیقی خارجی مقیم که دارای اجازه اقامت دائم بوده و پروانه اقامت دارند، مجاز است.

2- اشخاص حقیقی خارجی که مجوز اشتغال از سوی وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی را دارا هستند و اشخاص حقوقی خارجی مقیم می‌توانند در ایران افتتاح حساب ریالی انجام دهند.

3- بانک‌ها می‌توانند برای آن دسته از اشخاص حقیقی خارجی مقیم که دارای یکی از مدارک دفترچه پناهندگی صادره توسط نیروی انتظامی یا کارت هویت صادر شده از سوی وزارت کشور و همچنین کارت خروجی مدت‌دار هستند، حساب سپرده قرض‌الحسنه جاری بدون دسته‌چک، حساب سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز و سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار افتتاح کنند.

4- بانک‌ها مجاز هستند برای اشخاص حقیقی خارجی غیرمقیم افتتاح حساب کنند، اما به این شرط که حضور متقاضی دربانک انجام شده و گذرنامه معتبر ارائه شود.

5- حداقل سن اشخاص حقیقی خارجی غیرمقیم برای افتتاح حساب ۱۸ سال است. در مورد افراد کمتر از ۱۸ سال افتتاح حساب سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز و حساب سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار توسط پدر و یا جد پدری آنها مجاز است.

6- اشخاص حقوقی خارجی غیرمقیم می‌توانند برای افتتاح حساب سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز و سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار اقدام کنند. ارائه ی مدارکی که حاکی از تشکیل ثبت و اساسنامه شرکت که به تایید نمایندگی ایران در کشور متبوع شخص حقوقی یا نزدیک‌ترین نمایندگی ایران به کشور آن رسیده باشد، الزامی است.

7- در مورد اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی غیرمقیم افتتاح حساب تا مبلغ گردش سالانه حدود ۱۰۰ میلیون تومان با دریافت اطلاعات هویتی و رعایت قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی بلامانع است.

8- مبلغ فوق هر سه سال یک بار بر اساس تغییر شاخص قیمت‌های خرده‌فروشی به طور متناسب از سوی بانک مرکزی تغییر می‌کند.

9- انتقال سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت نیز دارای این شرط است که فقط به پدر، مادر، همسر و فرزندان شخص حقیقی خارجی امکان‌پذیر است و البته بانک مکلف است در زمان انتقال سپرده تمامی الزامات این دستورالعمل را به انتقال‌گیرنده اعمال کند.

10- افتتاح حساب سپرده برای سفارتخانه‌ها به شرط تایید تایید وزارت امور خارجه انجام شده و بانک در خصوص آن دسته از اشخاص حقیقی خارجی اقامت آنها محدود به حوزه جغرافیایی خاصی مانند استان است، صرفا در همان حوزه نسبت به افتتاح حساب سپرده اقدام می‌کنند.

11- حساب‌های سپرده سرمایه‌گذاری اشخاص خارجی در سررسید مربوطه تمدید می‌شوند مگر آنکه افتتاح‌کننده درخواست دیگری داشته باشد.

12- در افتتاح حساب سپرده برای اشخاص خارجی غیرمقیم اخذ گواهی معتبر خرید ارز، صادر شده از سوی بانک، قابل ردیابی در سامانه پورتال ارزی و یا سند صادره مشابه توسط صرافی‌های مجاز و قابل ردیابی در سامانه سنا از متقاضی جزو شروط خواهد بود.

13- در افتتاح حساب سپرده برای اشخاص خارجی رعایت قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی مورد توجه است.

14- بانک مرکزی تاکید دارد که تمامی مواردی که در رابطه با افتتاح حساب ریالی توسط اشخاص خارجی در این دستورالعمل ذکر نشده تابع مقررات حاکم بر افتتاح حساب سپرده برای اشخاص ایرانی است.

لازم بذکر است که از زمان لازم‌الاجرا شدن این دستورالعمل، تمامی ضوابط مغایر با آن منسوخ اعلام می‌شود.

از اینکه نظرات خود را با در میان می گذارید، سپاسگزاریم.

* مورخ 25 بهمن 1395

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.