در دنیایی که همه‌ی کارها با کمک تکنولوژی به شکل کارآتری انجام می‌گیرد، نرم افزارهای هوش کسب و کار ابزاری کلیدی دربرنامه ریزی استراتژی سازمان و بهبود کسب و کار هستند. اما نرم افزار BI چیست و چگونه می‌توانیم از مزایای آن برای بهره برداری از داده های کسب و کار خود استفاده کنیم؟

نرم افزار هوش کسب و کار برنامه‌ای است که به طور خاص برای شناسایی و ردیابی، تحلیل و مدیریت جنبه‌های مختلف یک کسب و کار یا سازمان ایجاد شده است. این ابزار کامپیوتری افراد را برای مدیریت و انجام فرایندهای مختلف کسب و کار به شکل راحت و روان و موثر کمک می‌کند. این کار، از طریق دسترسی بهتر به اطلاعات با ارزشی همچون داده های کسب و کار ، تحلیل های کسب و کار ، اطلاعات آماری مربوط و مواردی از این قبیل انجام می‌گیرد. نرم افزار BI به سازمان یا شرکت اجازه می‌دهد که قوت‌ها و ضعف‌های خود را مشاهده کرده و روش‌ها و استراتژی های بهتری را برای بهبود آن‌ها به‌کار گیرد. توانایی مشاهده‌ی انواع مختلف داده‌ها در یک نگاه باعث تسهیل در امر تصمیم گیری آگاهانه‌ی رهبران شرکت شده و عملکرد کسب و کار آن‌ها را در دراز مدت به‌طور قوی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اهمیت کاربرد نرم افزارهای BI در کسب و کارها

نرم افزارهای هوش کسب و کار، ابزار بسیار با ارزشی خصوصا برای پایش و ردیابی دستاوردهای سازمانی و حفظ یکپارچه‌ی پیشرفت کسب و کار هستند. رهبران شرکت و کاربران نهایی با به‌کارگیری ابزار BI می‌توانند به انواع مختلفی از داده ها دسترسی داشته، و به راحتی آن چه را که موجب رشد شرکت و کسب و کار آنها می‌شود را پیش بینی کنند. کاربران ابزار نرم افزار هوش کسب و کار می‌توانند ضعف‌ها و قوت‌های خود را تجزیه و تحلیل کرده و از آن‌ها برای تعریف موثرتر استراتژی های کسب و کار و تعیین روش‌های پیاده سازی استراتژی های کسب و کار استفاده کنند.

 

معیارهای انتخاب بهترین نرم افزارهای هوش کسب و کار

اگر به دنبال تامین کنندگان نرم افزارهای هوش کسب و کار و محصولات با کیفیت بالا می‌گردید، مهم است که به سایت‌های مرجعی که بهترین نرم افزارهای BI را بر مبنای نظرات مشتریان رتبه‌بندی می‌کنند، همچون سایت CrowdReviews مراجعه کنید. با کمک این سایت‌  های مرجع می‌توانید بفهمید که با توجه به نیازهای کسب و کار و اولویت‌های موجود، کدام راهکار BI برای شما مناسب‌‌تر است. بدیهی است که همه‌ی انواع نرم افزارهای BI برای یک شرکت مناسب نیستند. این مساله به میزان زیادی به طبیعت سازمان و حوزه‌‌ی عملکرد سازمان و موضوعاتی که از طریق نرم افزار هوش کسب و کار بدان پرداخته می‌شود بستگی دارد. بهترین کار برای آگاهی از مزایا و معایب نرم افزار یا ابزار BI ، مقایسه‌ی آن با سایر نرم افزارهاست.

برای انتخاب بهترین و مناسب‌ترین نرم افزار BI برای کسب و کار خود ابتدا باید به سوالات زیر پاسخ دهید:
1) نرم افزار هوش کسب و کار چیست؟
2) آیا به نرم افزارBI نیاز دارید؟ نرم افزار هوش کسب و کار قرار است پاسخگوی کدامین نیازهای سازمان شما باشد؟ 
3) چگونه بهترین نرم افزار را برای پاسخگویی به نیاز کسب و کار خود انتخاب کنید؟ 
4) چگونه نرم افزار BI را خریداری و پیاده سازی کنید؟

بدین ترتیب، دراولین قدم باید با عملکرد نرم افزارهای BI آشنا شده و انواع و اقسام آن را بشناسید تا بتوانید بهترین انتخاب را برای پاسخگویی به نیازهای سازمان خود انتخاب کرده و از آن بهره‌برداری نمایید.

اگر به مدیریت و برنامه ریزی کسب و کار به شکل عمیق تری نگاهی بیاندازید، می‌بینید که دانستن و فهم این که نرم افزار BI چیست و چه کارهایی می‌تواند برای شرکت یا سازمان شما انجام دهد، مهم است. اما انواع گوناگونی از ابزار و نرم افزارهای هوش کسب و کار موجودند و این مهم است که بدانید هر یک از آن‌ها چگونه هستند و مزایای آن‌ها چیست تا بتوانید با استراتژی مناسب چگونگی خریداری و پیاده سازی آن‌ها را درسازمان خود برنامه ریزی کنید. مطالعه‌ی نظرسنجی‌های انجام گرفته در خصوص نرم افزار های هوش کسب و کار، دید بهتری برای بهره‌برداری هر چه بهتر از این محصولات ایجاد می‌کند.

انواع ابزار و نرم افزارهای هوش کسب و کار

در زیر گروه های اصلی نرم افزارهای BI و انواع محصولاتی که در هر گروه قرار دارند توضیح داده شده است:

گروه اول: نرم افزارهای تجزیه و تحلیل و گزارش دهی با چارچوب مشخص

این گروه از نرم افزارها که به آن‌ها نرم افزارهای Guided Analysis and Reporting گفته می‌شود، رایج‌ترین نوع برنامه های کاربردی BI هستند. سال‌هاست که مدیران و کارشناسان زیادی در کسب و کارهای مختلف این سبک از BI را به صورت سنتی خصوصا برای تجزیه و تحلیل داده های مشخص استفاده می‌کنند. این نرم افزارها برای تجزیه و تحلیل گزارش های فروش، مقایسه‌ی میزان موثربودن کمپین‌های مختلف بازاریابی، یا حتی تحلیل معیارهای کسب و کاری همچون شاخص های کلیدی عملکرد کسب و کار یا KPI ها استفاده می‌شوند.

گروه دوم: نرم افزارهای تحلیلی و BI از نوع Self-Service BI

این گروه از نرم‌افزارها که تحت عنوان راهکارهای Self-Service BI مشهور شده‌اند، توسط هر دو گروه تولید کنندگان و مصرف کنندگان اطلاعات به‌کار گرفته می‌شوند. با این ابزارها، کاربران می‌توانند تحلیل های موردی یا ad hoc خود را روی اطلاعات انجام دهند. بر خلاف گروه اول نرم افزارها، با این گروه کاربران می‌توانند بر حسب نیاز خود با اضافه کردن داده ها و تعریف معیارهای جدید و بدون کمک کارشناسان بخش IT گزارش‌های خود را تهیه کنند. کاربرد این نرم افزارها می‌‌تواند برای تهیه‌ی گزارش های خاص و متفاوت، یا برای تهیه شکل خاصی از گزارش به صورت دوره ای و تکراری باشد.

نرم افزارهای تجزیه و تحلیل پیشرفته

نرم افزارهای تجزیه و تحلیل پیشرفته شامل ابزاری است که دانشمندان داده برای ایجاد مدل های تحلیلی پیشگویانه و تجویزی از آن‌ها استفاده می‌کنند. این گروه شامل ابزار تجزیه و تحلیل پیشگویانه، مدل سازی آماری، و نرم افزارهای داده کاوی و تجزیه و تحلیل بیگ دیتا (کلان داده) هستند. دانشمندان داده زمان قابل توجهی را برای جمع آوری داده ، یکپارچه سازی داده ها و پاکسازی داده ها صرف می‌کنند. این گروه از ابزار هوش کسب و کار خارج از محدوده‌ی بحث این مقاله هستند اما برای این که دید کاملی از ابزار BI ایجاد شود، اینجا به آن‌ها اشاره کردیم.

منبع اصلی: وب سایت crowdreviews

منبع ترجمه: سایت پلاک آبی، آخرین ویرایش مورخ 19 بهمن ماه 1395 

منبع عکس: اینترنت، سایت هافینگتون پست

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.