قراردادهای منعقده با غولهای صنعت هوایی جهان مثل بوئینگ، ایرباس و ATR را بایستی فراتر از قراردادهای اقتصادی تلقی کرد. در این باره بیشتر می خوانیم. 

در دنیای امروز کشوری موفق است که منازعات منطقه‌ای و جهانی را به تعامل، و منافع ملی خود را تبدیل به روابط بلندمدت تجاری و سیاسی کند. جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته به دلایل بنیادین در عرصه‌های گوناگون با شرق و غرب، منازعات متعددی را پیش رو داشته است. اما از نیمه دوم دهه چهارم حیات نظام جمهوری اسلامی و در اوج بلوغ ساختار نظام، ثمرات پایداری و استفاده از ظرفیت‌های تعقل و تعامل موجب شد تا بحران بین‌المللی مناقشه هسته‌ای ایران و قدرت‌های اصلی جهان (که بطور بالقوه می‌توانست تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های چند دهه اخیر دنیا شود و حتی ظرفیت برخوردهای نظامی را در دل خود داشت) تبدیل به فرصتی برای تثبیت قدرت منطقه‌ای و جهانی ایران و مستندسازی حق توان هسته‌ای بومی، همراه با اثبات منطق مستحکم دیپلماتیک و شکست پروژه ایران‌هراسی لابی قدرتمند صهیونیست و عربستان شود. پس از امضای سند برنامه جامع اقدام مشترک در حل مناقشه هسته‌ای (برجام) بین ایران و شش قدرت جهانی، تبدیل این سند به قراردادهای بلندمدت اقتصادی - سیاسی با هدف گسترش اهداف برجام در جهت حفظ و تقویت منافع ملی در دستور کار دولتمردان ایران قرار گرفت.

اهمیت صنایع هوایی

 از اصلی‌ترین پایه‌های پیشرفت و توسعه کشورها در عصر کنونی و یکی از حیاتی‌ترین نمادهای قدرت در زیرساخت‌های اقتصادی، توسعه در صنعت استراتژیک هوانوردی به خصوص در بخش حمل‌ونقل هوایی است. به صورتی که کشورهایی که در این صنعت پیشرفت داشته‌اند، هم‌اکنون محل جذب سرمایه‌های بین‌المللی و عضو گروه کشورهای موثر در اقتصاد و قدرت جهانی هستند.

ایران که در اوایل نیم قرن گذشته در منطقه خاورمیانه و حتی جهان در زمینه حمل‌ونقل هوایی جزو 10 کشور اول دنیا قرار داشت، با شروع منازعات استراتژیک با غرب درزمینه دریافت هواپیما و دیگر بخش‌های سطح بالای تکنولوژی این صنعت مورد تحریم قرار گرفت. کشورمان با این‌که در زیرساخت‌ها به خصوص فرودگاه با داشتن بیش از 80 فرودگاه از نظر تعداد بالاتر ازسطح استانداردهای جهانی است و نیروی انسانی خبره و متخصص در این بخش دارد، اما نتوانست در عرصه رقابت منطقه‌ای و بین‌المللی در این صنعت موفق باشد.

افق استراتژیک

فرصت به وجود آمده از برجام، تلاش مضاعف مسوولان وزارت راه و شهرسازی به خصوص در بخش‌های سرمایه‌گذاری بین‌المللی و هوانوردی را در پی داشت تا با ماه‌ها کار کارشناسی فشرده و هزاران ساعت کار تخصصی، مقدمات انعقاد قرارداد با بزرگ‌ترین و بهترین سازندگان هواپیما در جهان را انجام دهند و با افق استراتژیک بلندمدت تبدیل ایران به قدرت اول منطقه و 10 قدرت برتر جهان در دهه آینده، یکی از پایه‌های استراتژیک آن که حضور قدرتمند در صنعت حمل‌ونقل هوایی و بازپس‌گیری جایگاه ایران در کریدور غرب به شرق و شمال به جنوب و تبدیل کشور به هاب اصلی تراتزیت مسافر و کالا را تحقق بخشند.

آثار اقتصادی و سیاسی

از لحاظ اقتصادی با ترتیبات قراردادها که فاینانس بانک‌ها و کارخانه‌های معتبر جهانی و جذب بیش از 40 میلیارد دلار سرمایه خارجی را در پی داشت، از لحاظ افزایش اثرگذاری قدرت سیاسی جمهوری اسلامی ایران در اروپا و آمریکا پروژه ایران‌هراسی را تا حد بسیاری بی‌اثر کرد. علاوه بر آنکه، امضای این قراردادها می‌تواند به منزله گارانتی برای برجام  محسوب شود، گره خوردن منافع غول‌های اقتصادی اروپا و آمریکا (شرکت‌های بوئینگ، ایرباس و ATR از بزرگ‌ترین شرکت‌های اقتصاد سیاسی چند ملیتی در اروپا و آمریکا به شمار می‌روند) با منافع کشور تا حداقل 15 سال آینده، اهرم تحریم در این صنعت استراتژیک را از دست لابی‌های ضد جمهوری اسلامی در دنیا خارج کرد. به این ترتیب،  برجام قفل تحریم صنعت هواپیمایی ایران را شکست.

لازم بذکر است که شرکت هواپیمایی ایرباس نیز روز پنجشنبه از امضای قرارداد فروش 100 فروند هواپیمای این شرکت با ایران ایر خبر داد واعلام کرد: ایران ایر و ایرباس در چارچوب عمل به تعهدات اولیه میان تهران و پاریس در ژانویه 2016 ، قرارداد محکمی امضاء کردند.همچنین، قرار است نمایندگان کمپانی ATR که زیر مجموعه ایرباس است، چهارشنبه این هفته به تهران سفر کنند و انتظار می رود هفته آینده قرارداد ایران ایر با این شرکت سازنده هواپیما برای  خرید ۲۰ فروند هواپیما به امضا برسد. شرکت رولزرویس که بسیاری از مدلهای ایرباس با موتور آن کار می کنند در بیانیه دیگری در لندن، از انعقاد قرارداد جمهوری اسلامی ایران با شرکت ایرباس ابراز رضایت کرده  و علام کرده است که در چشم انداز آینده همکاری های خود با ایران متعهد به حمایت و پشتیبانی از بازسازی و مدرن سازی ناوگان هواپیمایی ایران است. به این ترتیب امید می رود دانش فنی این صنعت به کشورمان منتقل گردد.

جمع بندی

آیندگان خواهند دید که نگاه و تلاش استراتژیک مدیران آینده‌نگر و مقاومت و از خودگذشتگی یک نسل موجب شد که ایران تبدیل به بزرگ‌ترین قدرت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی منطقه غرب آسیا و یکی از 10 قدرت برتر جهان در اقتصاد، تکنولوژی، اثرگذاری سیاسی در عرصه‌های بین‌المللی و سردمدار فرهنگ برتر انسانی در دنیا خواهد بود و در آن زمان اثر قراردادهای اقتصادی با دید کلان و بلندمدت بهتر و روشن‌تر از امروز در مقابل نسل آینده قرار دارد و موجب افزایش غرور و سربلندی ایرانیان خواهد بود.

منبع: خبرآنلاین، مورخ 5 دی 1395 خلاصه شده با اندک اصلاحات

منبع عکس: اینترنت، سایت Bidness Etc

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.