دربسیاری از تکنولوژی‌های جدید برهه‌ای تاریخی وجود داردکه دیگر هیچ‌گونه تقاضایی برای کالاهای رقیب وجود ندارد و کل جهان تغییر خواهد کرد. بسیاری از کارشناسان دهه 2020 را زمان حرکت به سوی خودروهای الکتریکی می‌دانند.

در تمام تکنولوژی‌های جدید برهه‌ای تاریخی وجود دارد، که دیگر هیچ‌گونه تقاضایی برای کالاهای رقیب وجود ندارد. تلفن‌ های هوشمند در اواخر این دهه، تلویزیون‌های رنگی در دهه 70 میلادی یا حتی موتور‌های بنزینی در اوایل قرن بیستم، همه از این جمله هستند. اگرچه پیش‌بینی دقیق زمان این تحولات بسیار دشوار است، ولی زمانی که این تحولات رخ دهد، کل جهان تغییر خواهد کرد. بسیاری از کارشناسان دهه 2020 را زمان تغییر به سوی خودروهای الکتریکی می‌دانند. به نظر می‌رسد چنانچه زمان شیفت به سوی خودروهای الکتریکی فرا رسد، شوک بزرگی بر بازار نفت وارد خواهد شد که از این حیث آثار غیرقابل انکاری را بر اقتصاد ایران برجا خواهد گذاشت.

قیمت باتری‌های الکتریکی در سال گذشته 35 درصد کاهش یافته است و صنعت خودرو در مسیری قرار دارد که خودروهای الکتریکی حتی بدون پرداخت یارانه می‌توانند در 6 سال آینده با رقبای بنزینی خود رقابت کنند. بسیاری از تحلیل‌ها اکنون نشان می‌دهد که زمان خیز خودروهای الکتریکی فرا رسیده است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال 2040 قیمت خودروهای الکتریکی کمتر از 22 هزار دلار (بر مبنای ارزش فعلی دلار) خواهد رسید و 35 درصد خودروهای جدید تولید شده در این سال دارای محل شارژ الکتریکی خواهند بود. در چند سال آینده شرکت‌های معتبری همچون تسلا و نیسان برای فروش محدوده گسترده تری از خودروهای الکتریکی در رنج 30 هزار دلاری برنامه ریزی کرده‌اند. سال گذشته فروش خودروهای الکتریکی در جهان 60 درصد افزایش یافته است. ساخت باتری نزدیک یک سوم هزینه یک خودروی الکتریکی را شامل می‌شود.

پیش نیاز تولید خودروهای الکتریکی

برای آنکه خودروهای الکتریکی بتوانند در جهان فراگیر شوند، چهار ضرورت اصلی وجود دارد:

1- دولت‌ها باید انگیزه‌ای برای کاهش هزینه‌ها فراهم کنند

2- تولیدکنندگان باید حاشیه سود فوق‌العاده کم را بپذیرند

3- مشتریان باید مایل باشند هزینه بیشتری برای خودروهای الکتریکی بپردازند

4- هزینه ساخت باتری کاهش یابد

سه مورد نخست در روندهای آینده قابل دستیابی است. ولی ممکن است این تغییرات با نوساناتی همراه باشد، ولی هزینه ساخت باتری‌ها به شدت در مسیر نزولی حرکت می‌کند.

تسهیلات دولتی

اکنون دولت‌ها انگیزه‌های فراوانی برای گسترش استفاده از خودروهای الکتریکی ایجاد کرده‌اند. مثلا در چین اضافه کردن هر خودروی بنزینی موکول به از رده خارج شدن خودرو دیگر و استفاده از پلاک خودروی قدیمی به جای خودروی جدید است. در حالی که برای خودروهای هیبریدی و الکتریکی دریافت پلاک به راحتی و بدون هیچ‌گونه هزینه‌ای صورت می‌گیرد. در برخی موارد نیز دریافت پلاک برای خودرو بنزینی مستلزم پرداخت هزینه 6 هزار دلاری و صف انتظار نسبتا طولانی است، در حالی که تحویل خودرو‌های هیبریدی و الکتریکی بلافاصله در نمایندگی انجام می‌گیرد. گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که اکنون شرکت BYD چین از رقبای سنتی خود شامل تویوتا، نیسان، فولکس واگن و حتی تسلا به لحاظ حجم تولید سبقت گرفته است.

ایران هم یکی از معدود کشورهای خاورمیانه است که ملاحظات تغییرات آب و هوایی را مد نظر قرار داده و سیاست‌های سازگار با محیط ‌زیست از جمله تخفیفات مالیاتی درخصوص خودروهای با انرژی جدید را اعمال می‌کند. این سیاست‌ها به کشور اجازه می‌دهد وابستگی خود به سوخت‌های فسیلی را کاهش دهد. این مساله با توجه به نقش 90 درصدی خودروهای شخصی در ایجاد ترافیک و سهم 30 درصدی آنها در آلایندگی هوای شهرها بسیار حائز اهمیت است. 

توافق کارمانیا و BYD

شرکت تکنولوژی انرژی‌های تجدید پذیر چین (BYD) اولین شرکتی است که عرضه خودروهای الکتریکی در ایران را آغاز می‌کند. همکاری استراتژیک BYD با شرکت خصوصی کارمانیا همچنین شامل صادرات سایر محصولات تکنولوژیک از مبدا صادراتی شنژن شامل خودروهای هیبریدی، خودروهای تجاری الکتریکی و همچنین باتری‌های قابل شارژ به ایران نیز می‌شود. به گزارش «دنیای اقتصاد» * قرارداد همکاری کارمانیا و BYD چین برای مونتاژ و عرضه خودروهای برقی و هیبریدی در بازار ایران با حضور پویا سالاری مدیرعامل کارمانیا و‌ای دی هانگ مدیر فروش خاورمیانه و آفریقا BYD امضا شد. به گفته مدیرعامل کارمانیا، طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در سال جاری ۳ هزار دستگاه خودرو، سال آینده ۱۰ هزار دستگاه و در پایان سه سال ۴۰ هزار دستگاه خودرو در منطقه ویژه اقتصادی ارگ بم تولید خواهد شد.

ایران پایگاه صادراتی منطقه

در همین راستا‌، ای دی هانگ، مدیر فروش BYD در خاورمیانه و آفریقا در مورد جزئیات قرارداد همکاری با کارمانیا گفت: ایران پایگاه صادرات ما در منطقه آسیای مرکزی، خاورمیانه و شمال آفریقا خواهد شد و ما از طریق کارمانیا محصولات خود را مونتاژ و در این بازارها عرضه خواهد شد. وی با اشاره به ورود خودروهای F3 و سانگ به بازار ایران گفت: این دو مدل خودرو که از جدیدترین محصولات شرکت ما محسوب می‌شود، به زودی برای عرضه در بازار ایران و صادرات به دیگر کشورها وارد ایران می‌شود.هانگ در پاسخ به سوالی مبنی بر علت انتخاب ایران برای پایگاه صادراتی شدن BYD گفت: ایران به دلیل ثبات اقتصادی و امنیت بالا و همین طور وجود زیرساخت‌های لازم و دسترسی به آب‌های آزاد از طرف ما به‌عنوان پایگاه مناسب برای صادرات به منطقه ارزیابی و در همین راستا کارمانیا به‌عنوان شریک تجاری ما انتخاب شد.

کیفیت و خدمات بعد از فروش

سالاری با اشاره به افزایش ساخت داخل‌قطعات خودروهای مونتاژ شده BYD در بم گفت: ما قطعه سازان توانمندی در داخل کشور داریم که مورد تایید شریک تجاری ما هم هستند و در راستای قوانین وزارت صنعت، معدن و تجارت، داخلی‌سازی قطعات خودروهای خود را به سرعت افزایش داده و به حدود ۴۰ درصد خواهیم رساند. مدیرعامل کارمانیا در پاسخ به نارضایتی‌های موجود از خودروهای چینی و نگاه مردم به‌عنوان کالای درجه دو یا سه به این کالاها گفت: «کالاهای چینی دارای کیفیت‌های متفاوت هستند و برای مثال از گوشی‌ آی‌فون تا گوشی‌های بی کیفیت ساخت چین هستند. برند BYD همان‌گونه که در تست‌ها اثبات کرده است، کیفیت و خدمات بعد از فروش در آنها نقش بارزی دارند و به این ترتیب BYD اثبات خواهد کرد که لزوما کالاهای چینی بدون کیفیت نیستند.»

*مورخ 9 آذر 1395

منبع عکس: اینترنت سایت smartvectorpics

با توجه به خلاصه سازی خبر، در صورت تمایل متن کامل را اینجا بخوانید. 

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.