بر اساس آخرین آمارهای بانک جهانی، این  10 کشور آسیایی‌ دارای بیشترین حجم ورود گردشگر بین المللی به قاره کهن هستند.

 بر اساس آخرین آمارهای بانک جهانی، می‌توان کشورهایی را که در سال 2014 بیشترین حجم ورود گردشگر به داخل مرزهایشان اتفاق افتاده، رتبه‌بندی کرد تا 10 کشور آسیایی‌ در زمینه ورود گردشگر معرفی شود. بر این اساس، 83 میلیون توریستی که در سال 2014 به کشور چین سفر کرده‌اند، این کشور را در جایگاه توریست پذیرترین کشور آسیایی قرار داده‌اند. از المپیک سال 2008 تاکنون، جذب توریست یکی از اولویت‌های اصلی کشور چین بوده است. دولت این کشور صنعت توریست را بخشی اثرگذار و نیروی محرک توسعه اقتصادی می‌داند و اولویت‌های سیاستی ویژه‌ای برای آن قائل است. به گزارش دنیای اقتصاد ، براساس داده‌های بانک جهانی، دومین کشوری که در آسیا بیشترین میزان پذیرش توریست را دارد، مالزی است. بنا بر این گزارش، در سال 2014 بیش از 4/ 27 میلیون توریست وارد این کشور شده‌اند؛ کشوری که به تنوع منحصربه‌ فردش شناخته شده است. براساس طرح تحول گردشگری مالزی (MTTP)، صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از کلیدی‌ترین عوامل رشد اقتصادی این کشور معرفی شده است. پیش‌بینی می‌شود با 36 میلیون گردشگری که تا سال 2020 وارد این کشور می‌شوند، مالزی در رده کشورهای با درآمد بالای جهان قرار گیرد.

سومین جایگاه توریست‌پذیرترین کشورهای آسیایی را تایلند تصاحب کرده است. در سال 2014 حدود 24 میلیون گردشگر از این کشور بازدید کرده‌اند. بر اساس آماری که سازمان گردشگری تایلند منتشر کرده، بین ماه‌های ژانویه تا اوت آن سال ، صنعت گردشگری این کشور حدود 2/ 31 میلیارد دلار برای دولت این کشور ارزآوری داشته است.  کشورهایی که در رتبه‌های بعدی توریست‌پذیرترین کشورهای آسیایی قرار دارند، به ترتیب تعداد گردشگر بین‌المللی در سال 2014 عبارت است از: کره‌جنوبی با 2/ 14 میلیون؛ ژاپن با 4/ 13 میلیون؛ سنگاپور با 8/ 11 میلیون؛ اندونزی با 4/ 9 میلیون؛ ویتنام با 8/ 7 میلیون؛ هند با 6/ 7 میلیون و فیلیپین با 8/ 4 میلیون گردشگر ورودی.

لازم بذکر است که :

  1. مالزی پرچمدار گردشگری حلال در دنیا شناخته شده است و ارزش صادرات محصولات حلال در مالزی اکنون به  8/79 میلیارد دلار معادل  51 درصد کل صادرات این کشور می رسد.  این در حالی است که سهم ایران از گردشگری حلال فقط 160 میلیون دلار و حدود  ۳ درصد کل صنعت گردشگری حلال در جهان تخمین زده شده است و متاسفانه طبق اطلاعات موجود، سهم ایران در تجارت برند حلال بسیار ناچیز است. این بازاری است که به گفته مسئولین در آن ما مزیت نسبی داریم و با توجه به رشد فزآینده آن در سالهای پیش رو قابل توصیه  به نظر می رسد.
  2. هند یکی از کشورهایی است که به دنبال بهبود اوضاع اقتصادی اش در چند سال اخیر، گردشگران خارجی بسیاری داشته است. هر چند این کشور همیشه به دلیل داشتن بناهایی مانند تاج محل و معابد زیبا، یکی از مقاصد گردشگران جهان بوده است، با این حال، روند توسعه سریع توریسم در هندوستان از اوایل سال 2000 شروع شده و هم اکنون همه شبه قاره هند را فرا گرفته است. جاذبه های ایران، بخصوص وجود مثلث طلایی گردشگری و استفاده از این مزیت رقابتی هم می تواند در جذب توریستهای فرهنگی بخصوص از قاره اروپا بسیار موثر باشد.

3-    صنعت هتل داری – فرصت اقتصادی دیگری است که نه تنها می تواند منافع اقتصادی مهمی برای سرمایه گذاران بین المللی داشته باشد، بلکه حتی می تواند ایران را به جذاب ترین مقصد توریستی جهان تبدیل کند.

 

لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. 

منبع: اقتصاد آنلاین و ایسنا

آخرین مطلب مورخ 29 آبان 1395

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.