بانک مرکزی دستورالعمل جدید کارت اعتباری مرابحه را در 38ماده با هدف تسهیل استفاده از کارت‌های اعتباری،  انطباق با شرایط و مقتضیات روز کشور،  تحریک تقاضا و افزایش رفاه خانوارها به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

کمیسیون مقررات و نظارت مؤسسات اعتباری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران «اصلاحیه دستورالعمل کارت اعتباری» را که پیش از این تحت عنوان «دستورالعمل کارت اعتباری مرابحه» به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده بود، بر اساس بازخوردهای دریافتی از صاحب نظران تصوب کرده است.هدف از این بازنگری، تسهیل استفاده از کارت های اعتباری توسط متقاضیان تسهیلات از شبکه بانکی کشورو نیز رفع برخی ابهامات و انطباق هرچه بیشتر آن با شرایط و مقتضیات روز کشور و البته اهداف و برنامه های دولت در زمینه تحریک تقاضا و افزایش رفاه خانوارها بوده است.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ،  مهم‌ترین محورهای این دستورالعمل به قرار زیر است:

  • اقساط باید حداقل 12تا حداکثر 36ماهه باشد.

  • نرخ سود کارت‌های اعتباری نباید بیش از مصوبه شورای پول و اعتبار در عقود غیرمشارکتی  و احتمالا حول‌وحوش 15 تا 18‌درصد خواهد بود. (توضیح اینکه نرخ سود کارتهای اعتباری، نهایتا 18 درصد سالیانه اعلام شد. )

  • تخفیف حداقل 90‌درصد سود اقساط قبل از سررسید اعمال می‌شود.

  • امکان واریز وجه توسط مشتری به کارت اعتباری وجود دارد. به این ترتیب، خرید با رقم بالاتر از اعتبار اولیه تسهیل می گردد.

  • در صورت دریافت کارت‌های اعتباری از بانک‌های مختلف، سقف 50میلیون تومان برای هر نفر رعایت خواهد شد.

  • جایگزین شدن تدریجی کارت اعتباری به جای تسهیلات متنوع خرد فعلی شبکه بانکی در دستور کار شبکه بانکی قرار خواهد گرفت.

 

نکته قابل توجه

در این دستورالعمل به سهم مشتری و تولیدکننده و فروشنده کالا مانند طرح خرید کالای ایرانی اشاره نشده و در نتیجه تمام سود کارت اعتباری باید توسط متقاضی پرداخت شود. البته به اعتقاد برخی کارشناسان در صورت تمایل، تولیدکنندگان کالا ، می‌توانند بخشی از سود مشتری را در زمان خرید کالا به مشتری تخفیف دهند و از قیمت کالا کم کنند یا از طریق طرح‌های مختلف با بانک‌ها قرارداد داشته باشند و بخشی از سود کارت‌های اعتباری را شریک شوند. به این ترتیب ، تولید‌کنندگان خواهند توانست  در آینده به  ایجاد تقاضا و فروش بیشترخود کمک کنند.

 

در صورت تمایل ، می توانید متن کامل تر خبر را اینجا بخوانید.

منبع: اقتصاد آنلاین، مورخ 18 و 20 شهریور 1395

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.