در حالی که خبرها از رشد ارزش کل معاملات در همه بورس ها حکایت می کند، بررسی سرمایه گزاری خارجی در بورس تهران حاکی از شاگرد اول شدن سرمایه گذاران آلمانی در این بازار است.

به گزارش همشهري، ارزش کل سرمایه‌گذاری  در ۴ بورس ایران در در این مدت از مرز ۲۱ میلیارد دلار فراتر رفت. در اين مدت ارزش كل معاملات بورس تهران 60درصد، فرابورس 13درصد و بورس كالا 53 درصد رشد كرده است. اين روند رو به رشد به‌ويژه در برخي بخش‌ها مثل معاملات آتي سكه ،صندوق‌هاي قابل معامله ، اوراق مشاركت ، اوراق بدهي (عمدتا صكوك و اسناد خزانه) و گواهي سپرده بورس كالا به‌صورت مشهود نمايان است.

جانشین رییس سازمان بورس در امور بین الملل همچنین از رشد 140 درصدی ارزش سبد سرمایه گذاران خارجی در بازار سرمایه در طول امسال خبر داد. بهادر بیژنی  گفت: هم اکنون 694 کد و مجوز برای فعالیت سرمایه گذاران خارجی در بازار سرمایه ایران صادر شده که از این میان 191 کد متعلق به سرمایه گذاران نهادی و حقوقی و 503 کد هم متعلق به سرمایه گذاران حقیقی خارجی است.

در حالی که در سال گذشته ورود سرمایه‌گذاران انگلیسی و اواخر فروردین امسال حضوریک صندوق سرمايه‌گذاري بزرگ اروپایی به بورس تهران خبرساز شده بود، بالاخره رتبه اول سرمایه گذاری خارجی بورس تهران تا پایان مرداد ماه 95 به آلمانی ها رسید. به گفته بیژنی  در این مدت، سرمایه گذاران آلمانی بیش از 50 درصد سبد سرمایه‌گذاران خارجی بورس را به خود اختصاص دادند. البته نخستین کد سهامدار خارجی بازار سرمایه ایران را نیز یک شرکت آلمانی در آبان ماه سال 1373 دریافت کرد ه بود. بیژنی در پاسخ به این پرسش که  سرمایه‌گذاران خارجی بورس بیشتر در چه صنایعی سرمایه گذاری کرده اند، گفت: صنایع شیمیایی، فلزات اساسی و پتروشیمی از جمله  صنایع مورد توجه  خارجی ها بوده است. در میان ابزارهای مالی هم اسناد خزانه اسلامی جزو ابزارهایی بوده است که مورد توجه سرمایه‌گذاران خارجی واقع شده است.

منبع: روزنامه همشهری - مورخ 6 شهریور 1395 

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.