معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته رشد ۳ برابری نسبت به سال ۹۳ داشتند و پیش‌بینی می‌شود امسال نیز جهشی قابل توجه نسبت به سال پیش داشته باشند.

در حالی که به گزارش خبر آنلاین، رییس جمهور از اشتغال 40 هزار نفر در 2500 شرکت دانش بنیان خبر داد، دنیای اقتصاد هم به نقل از مهر*از رشد شرکتهای دانش بنیان طی دو سال گذشته گفت. سورنا ستاری در رویداد آشنایی با مرکز فن‌آفرینی نوتک، تلاش برای تثبیت و بازتعریف مفاهیم نوین در حوزه اقتصاد کشور را گامی برای شکوفایی ظرفیت‌های ویژه مغفول مانده در ادبیات اقتصادی  کشور عنوان کرد و افزود: مهم‌ترین تلاش در این عرصه ایجاد یک تحول فرهنگی بوده است تا با تغییر در نگرش عموم جامعه، ایران به مثابه کشوری صاحب تاریخ، تمدن، سابقه علم، دانش و نوآوری  و کارآفرینی اشتباهات خود را اصلاح کرده و در مسیر صحیح برای پیشرفت گام بردارد.

ستاری گفت: وقتی سرانه  GDP کشورمان از محل فناوری نسبت به بمبئی پرجمعیت بالاتر است، نفوذ تلفن ثابت کشور از کشوری چون آمریکا فراتر رفته است و بازاری بالای ۸۰ میلیارد دلاری در حوزه e-commerce در اختیار داریم، پس کشورمان دارای ظرفیت بالایی در حوزه فناوری به شمار می رود که این ظرفیت به دست مدیران جوان فعال در عرصه نوآوری و کارآفرینی محقق خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت خوب استارت‌آپ‌های کشورمان ، دانشگاه‌ها و مراکز رشد و شتاب‌دهی را زمینه ساز توانمندسازی فعالان این عرصه دانست و  گفت: اکنون استارت‌آپ‌هایی داریم که در سال بیش از ۱۰ برابر بزرگ شده‌اند. سال ۹۵ جهش بالایی در شرکت‌های دانش‌بنیان خواهیم داشت، ما باید به این برسیم که دیگر فقط از کارخانه سیمان و فولاد برای فرزندانمان کار در نمی‌آید.ستاری با اشاره به ایجاد مفاهیم جدید در اقتصاد کشور، اظهار کرد: ما در کشورمان تاریخ ۵ هزار ساله در زمینه بازرگانی، فناوری، علم و غیره داشتیم. حال این پرسش ایجاد می شود که چرا امروزه به این حال افتاده ایم؟ چرا ما مانند گذشته نمی توانیم خالق باشیم. زیرا در گذشته دستگاه آموزشی زیست بوم حاکم بود.

وی ادامه داد: آن چیزی که پایه های اقتصاد مقاومتی را محکم می کند، زیست بوم است نه پول. اگر پول در این زمینه نقش اساسی را داشت، عربستان و امارات هفته ای یک نفر همانند استیو جابز را پرورش می داد. اگر کشوری تکیه اش بر منابع زیرزمینی  باشد، هیچ وقت موفق نمی شود.معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، به اعتقاد بنده این پیشرفت های کشور باید تبدیل به ثروت شود، ما به تصمیم گیران این مملکت باید بفهمانیم که سرمایه اصلی ما مغز بچه هایمان هستند نه نفت. ما تا فرهنگ نرم افزاری مملکت را تغییر ندهیم، پیشرفت نخواهیم کرد.ستاری گفت: نهادهای حاکمیت باید بدانند ما از هر اقدامی برای سرمایه گذاری در حوزه های نرم افزاری، حمایت می کنیم و همگان باید بدانند آینده اقتصاد کشور بر پایه علوم انسانی‌ است.

مورخ 13 مرداد 1395

منبع عکس: سایت sloanreview.mit.edu

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.