در واکاوی طرح جامع فولاد مشخص شد که بسیاری از واحدهای فولادی مشکل جانمایی دارند و به لحاظ نبود زیرساخت صرفه اقتصادی ندارند. این در شرایطی بود که برای 60 میلیون تن فولاد ظرف 10 سال آینده برنامه‌ریزی شده بود و بسیاری از مجوزها به دلیل همین مشکلات فنی مورد انتقاد قرار گرفته بودند و همواره هستند. با این حال به تازگی در خلال قرارداد مشترک ایران و ایتالیا در قالب شرکت پرشین متالیک که قرار است در چابهار این شرکت تاسیس شود، کره‌ای‌ها هم برای سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد ایران پیش‌قدم شده‌اند. 

تا جایی که اظهارات مقامات ایرانی در این خصوص نشان می‌دهد هیات کره‌ای که اعلام آمادگی کرده مربوط به یک شرکت فولادساز معروف به نام پوسکو بوده که عمده مذاکرات آنها بر روی موضوعات فولادی بوده است. البته نام پوسکو در صنعت فولاد ایران نامی ناآشنا محسوب نمی‌شود و نام این برند کره‌ای بارها در همایش‌های فولادی کشور شنیده شده است. اما چرا پس از ایتالیا، کره برای سرمایه‌گذاری در چابهار اعلام آمادگی کرده است؟

در همین زمینه، رضا شهرستانی عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت‌وگو با اقتصادنیوز معتقد است ایتالیا و کره در نقطه مناسبی از ایران برای راه‌اندازی واحدهای فولادی دست گذاشته‌اند و باید از این شرکت‌ها استقبال فراوانی شود زیرا حضور این شرکت‌های معروف خارجی در کشور سبب می‌شود در تولید محصولات فولادی با آخرین تکنولوژی ارزش افزوده حاصل شود. او همچنین بر این باور است از آنجا که برای تحقق رشد 8 درصدی در ایران سالانه نیاز به جذب 50 میلیارد دلار است و اهداف برنامه پنجم توسعه مستلزم جذب سرمایه خارجی خواهد بود، حضور این سرمایه‌گذاران خارجی در پروژه‌های اقتصادی سودده لازم است. 

مدیرعامل نورد و قطعات فولادی افزود: اما دلیل اصلی اینکه کره برای سرمایه‌گذاری به چابهار آمده این است که در حال حاضر اغلب شرکت‌های فولادی دنیا با توجه به سیاست‌های جدید چین احساس خطر کردند و قصد دارند کارخانه‌‌هایی که در نزدیکی مواد اولیه تولیدشان است و دسترسی به آب‌های آزاد دارد، سرمایه‌گذاری کنند. به همین دلیل به سراغ چابهار ایران آمده‌اند و مشتاق تزریق سرمایه‌ در صنعت فولاد شده‌اند. چرا که در این صورت دسترسی‌شان به انرژی ارزان، سنگ‌آهن و آلیاژهای مختلف با سهولت بیشتری همراه خواهد بود.  در مقطع کنونی بخش خصوصی که توانایی سرمایه‌گذاری در واحد پنج میلیون تنی کند، نداریم و به همین دلیل خارجی‌ها قرار است در چابهار متمرکز شوند. زیرا هدف از حضور اینها سرمایه‌گذاری در واحدهای 5 میلیون تنی است و اغلب فعالان صنعتی بخش خصوصی را شرکت‌های کوچک شامل می‌شوند که اگر بخواهند وارد این فاز از سرمایه‌گذاری شوند، نیاز به فاینانس و اعتبارهای بسیاری خواهد بود. 

رسول خلیفه سلطان ‌دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در این خصوص  گفت: حضور این دو شرکت صنعت فولاد ایران را از تکنولوژی‌های جدید بهره‌مند می‌کند و این سیاست، (نهایتا) تولید فولاد را به سمت رقابتی شدن می‌برد.  با این حال، رضا اشرف‌سمنانی مشاور هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه میدکو اظهار کرد: از آنجا که کره قرار است همکاری‌های مشترک خود را در نزدیکی دریا آغاز کند و کارخانه تاسیس کند، می‌توان نتیجه گرفت برای صادرات هم برنامه‌ریزی کرده است و جانمایی را بر اساس تامین مواد اولیه تولید و تامین زیرساخت‌هایی مانند آب، برق و گاز تعیین کرده است. تصاحب بازارهای صادراتی در بلندمدت باید برای سال 95 عملیاتی شود زیرا فقط در این صورت این صنعت به سمت تولید کیفی خواهد رفت. وی خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید فولاد برای سال‌های آینده افزایش پیدا می‌کند و به هدف طرح جامع نزدیک تر خواهیم شد، زیرا میدکو قرار است دو طرح گندله سیرجان و گندله بوتیا را امسال افتتاح کند. همچنین فولاد بردسیر را وارد مدار تولید خواهد کرد. همچنین تلاش می‌شود که فولاد زرند هم برای راه‌اندازی در سال جاری آماده شود.

منبع: اقتصادنیوز- مورخ 19 اردیبهشت 1395 

منبع عکس: سایت تلگراف از شرکت فولاد تاتا در ویلز

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.