در کنار پیوستن بورس ایران به سازمانهای بین‌المللی ، با تصویب سازمان بورس و اوراق بهادار ورود مؤسسات رتبه بندی جهانی به ایران فراهم شد. همچنین، صورت‌هاي مالي شركت‌هاي بورس به زبان XBRL وبا استانداردبين‌المللي گزارشگري مالي IFRS منتشر می شوند. 

 

رئیس سازمان بورس که به دیدار نوروزی مدیران و ارکان بازار سرمایه آمده بود*  در سخنان خود در میان مدیران ارشد بورسی خبر از پیوستن ایران به سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (آیسکو) داد؛.  محمد فطانت  با اشاره به سال‌ها تلاش در این خصوص گفت: بازار سرمایه ایران با سابقه دیرین فعالیت در عرصه اوراق بهادار، برای اولین بار به عضویت آیسکو در آمد. فطانت همچنین افزود: با توجه به عضویت سازمان بورس در آیسکو، این امکان برای بورس‌ها فراهم شده است تا به‌عنوان عضو وابسته در این نهاد پذیرفته شوند.از این رو در جلسه آتی آیسکو که در پرو برگزار خواهد داشت از سازمان بورس و اوراق بهادار دعوت به عمل آمده که در این جلسه حضور یابد. وی خاطر‌نشان کرد: تلاش‌های بسیاری در این مهم انجام شده و به همین دلیل در نخستین نشست آیسکو پرونده عضویت سایر ارکان ارائه خواهد شد. در همین زمینه روح‌الله حسینی‌مقدم، مدیر نظا‌رت بر شرکت‌های بورس  حضوردر سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (isco) را بزرگ‌ترین‌ گام  درجهت  بین‌المللی کردن بورس ایران  دانست و بیان کرد: پیوستن ایران به آیسکو باعث می‌شود تعامل ایران با بازارهای بین‌المللی افزایش یابد.در این سازمان مقام‌های ناظر مهم دنیا حضور دارند که می‌توانیم از اطلاعات و تجربه‌های آنها استفاده کنیم. همچنین بسیاری از فعالیت‌های انجام شده در این سازمان بین‌المللی تنها در اختیار اعضا قرار می‌گرفت که در شرایط جدید ایران نیز می‌تواند از بسیاری از اطلاعات بورس‌های مهم جهان استفاده کند. در ادامه این گفت‌وگو حسینی‌مقدم خبر از رفع تعلیق ایران از فدراسیون بورس‌های جهانی(WFE) داد و گفت: بورس ایران طی سال‌های بسیاری در عضویت فدراسیون بورس‌های جهانی قرار داشت که این عضویت در سال‌های اخیر به دلیل عدم حضور ایران در آیسکو به حالت تعلیق درآمده بود. با پیوستن ایران به سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار، بار دیگر این امکان به وجود آمد که ایران به عضو قطعی WFE تبدیل شود. 

از سوی دیگر، براساس بودجه سال 95 به دولت اين امكان داده شده كه 30هزار ميليارد تومان اوراق بدهي منتشر كند**. براساس آنچه سازمان بورس هفته قبل اعلام كرد بخشي از اين اوراق بدهي امسال به‌صورت بين‌المللي منتشر خواهد شد تا سرمايه‌گذاران خارجي را به‌دليل رتبه اعتباري بالاي اين اوراق با بازار سرمايه ايران آشنا و متصل كند.به‌طور عام بازار‌هاي سرمايه دنيا در نخستين گام براي بين‌المللي‌شدن، اوراق بدهي بين‌المللي دولتي كه رتبه اعتباري بالايي دارد را منتشر مي‌كنند تا از اين طريق اعتماد سرمايه‌گذاران خارجي را جلب كنند. با توجه به تجربه موفقيت‌آميز انتشار اسناد خزانه اسلامي در سال قبل كه طي آن دولت توانست بخشي از بدهي هايش را پرداخت كند و در عين حال طلبكاران دولتي نيز به مطالبات‌شان دست يافتند سازمان بورس و اوراق بهادار نيز تصميم گرفته كه امسال بخشي از اين اوراق را به‌صورت بين‌المللي منتشر كند. در همين رابطه محمد فطانت، رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در ديدار نوروزي مديران ارشد بازار سرمايه گفت: اولويت سازمان بورس در سال جديد تشويق سرمايه‌گذاران خارجي براي ورود به اسناد خزانه اسلامي و صكوك بوده كه در اين زمينه نهادهاي مالي بايد بتوانند از طريق بازاريابي، تقاضاي سرمايه‌گذاران خارجي را جذب كنند.

انتشار اين اسناد در بعد بين‌المللي نياز به اعتبار‌سنجي شركت‌هاي رتبه بندي دارد. در عين حال گويا قرار است بازار سرمايه به دروازه اصلي جذب سرمايه‌گذاري خارجي تبديل شود و براي اين كار رتبه‌بندي شركت‌ها و نهاد‌هاي مالي ايران براي جذب سرمايه‌گذاران خارجي اولويت نخست را دارد. در همين رابطه هفته قبل مقررات مربوط به مؤسسات رتبه بندي در هيأت مديره سازمان بورس به تصويب رسيد. بهادر بيژني، جانشين رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن اعلام اين خبر گفت: در جلسه قبلي هيأت مديره مقررات مربوط به مؤسسات اعتباري تصويب شد و الان ديگر امكان قانوني ورود مؤسسات رتبه بندي در ايران وجود دارد. او درباره انتشار اوراق بدهي بين‌المللي در سال‌جاري گفت: با توجه به تجربه خوب سال قبل در انتشار اسناد خزانه اسلامي و همچنين با توجه به تجارب ايران در زمينه انتشار اوراق صكوك مرابحه، اجاره و مشاركت، برنامه انتشار اوراق بدهي و همچنين اوراق صكوك در سال‌جاري دنبال خواهد شد.  به گفته او، هم‌اكنون 75 درصد صكوك‌هاي بين‌المللي اوراق صكوك اجاره، مرابحه و مشاركت هستند و ايران در هر سه زمينه تجارب بسيار خوبي دارد.

او همچنين از انتشار صورت‌هاي مالي شركت‌هاي بورس در سامانه كدال در قالب يك زبان بين‌المللي گزارشگري مالي XBRL در نيمه نخست سال خبر دادو گفت: در بحث افشاي اطلاعات 2پروژه در حال اجراست؛ يكي بحث انتشار اطلاعات براساس زبان گزارشگري بين‌المللي مالي XBRL است كه از طريق اين پروژه اطلاعات مربوط به ناشران با استفاده از استاندارد‌هاي اين فرمت بين‌المللي در سامانه كدال منتشر خواهد شد وما اميدواريم تا پايان نيمه اول امسال كليه صورت‌هاي مالي مبتني بر فرمت ايكس در سامانه كدال درج شود. او همچنین گفت: پروژه دومي كه در سازمان بورس در حال اجراست انتشار صورت‌هاي تلفيقي شركت‌هاي ثبت شده نزد سازمان بورس با استفاده از استاندارد بين‌المللي گزارشگري مالي IFRS است.او تأكيد كرد:براساس مصوبه سال قبل سازمان حسابرسي كليه شركت‌هاي ثبت شده نزد سازمان بايد صورت‌هاي مالي تلفيقي‌شان را از سال 95 بر اين اساس ارائه بدهند به همين دليل يك كميته راهبري در اين زمينه در سازمان بورس تشكيل شده است و از سال‌جاري تعدادي از شركت‌هاي بورس صورت‌هاي مالي‌شان را بر اين اساس منتشر خواهند كرد. جانشين رئيس سازمان بورس در امور بين‌الملل ادامه داد: امسال سال متفاوتي از لحاظ بين‌المللي براي بازار سرمايه خواهد بود و اتفاق‌هاي خوبي در اين‌باره خواهد افتاد.

* دنیای اقتصاد، مورخ 15 فروردین 1395

* همشهری، مورخ 30 فروردین 1395

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.