بازیگران عمده وال استریت نگاهی متفاوت به ماه‌های پیش رو دارند. آنها روی شاخص «اس‌اند پی 500» متمرکز شده‌اند و باور دارند با توجه به سطح و سرعت فعلی رشد اقتصادی، افزایش‌هایی بین 7 تا 11 درصد را نسبت به سطوح کنونی به خود خواهد دید. 

 

قبلا پیش بینی های موسسه اکونومیست درباره  اقتصاد جهان در سال 2016 میلادی و افزایش نرخ دلار در مقابل سایر ارزها را ذکر کردیم. حالا استراتژیستها، رشد بازار بورس نیویورک برای امسال را پیش بینی می کنند. جولیان امانوئل، یک استراتژیست ارشد در بانک یو بی اس سوئیس در این خصوص گفته است: شاخص «اس‌اند‌پی500» که مدت‌ها در حالت پیشرو (Bullish) قرار داشت، از حدود 81 ماه پیش در مسیر نزولی گام برداشته بود، اما پس از آن با تصحیح روند خود رشد چشمگیری معادل 200 درصد را نسبت به کمترین میزان تجربه شده برای خود در ماه مارس 2009 میلادی به ثبت رسانده است.  این رشد به‌عنوان سومین روند صعودی طولانی از سال 1932 میلادی تا کنون به شمار می‌رود و با فاصله بسیاری از روند 138 درصدی قرار دارد که آخرین بار پیش از این به ثبت رسیده بود. 

از همین روند صعودی، می‌توان به عنوان پتانسیل بالقوه بازار سهام ایالات متحده آمریکا برای تجربه رشدهای بیشتر نام برد که در صورت تبدیل شدن به ظرفیت‌های بالفعل، شاهد تاثیر قابل توجه آن بر تمام بازارهای جهانی خواهیم بود. وی افزوده است: چشم‌انداز بازار سهام ایالات متحده در سال 2016 میلادی از دیدگاه ما روندی متفاوت با آنچه کارشناسان دیگر داشته‌اند، خواهد داشت. پیش‌بینی ما این است که شاخص «اس‌اند پی500» سال 2016 میلادی با توجه به رشد متوسط و با آهنگ ملایم درآمدها و نیز افزایش نرخ بهره در سطح 11 درصد بالاتر از رقم کنونی باشد. وی ادامه داد: همان‌طور که مشاهده می‌کنید رقم پیش‌بینی شده، آن قدر بالا و مثبت هست که بتواند به‌عنوان عامل محرکی برای ایجاد انگیزش در میان سرمایه‌گذاران و سهامداران ایفای نقش کند؛ کما اینکه پس از تحقق این چشم‌انداز، بسیاری از پتانسیل‌های نهفته و شاید سرکوب شده مجددا فرصتی برای بروز و ظهور خواهند یافت.

اگرچه منتقدان می‌توانند به میزان سودهای حاصله اشاره کرده و آن را همچون طول دوره تلاش برای احیای بازار از سال 2009 تاکنون در کانون نقاط ضعف این پیش‌بینی قرار دهند؛ اما پاسخ کافی و منطقی برای آنان این است که روند صعودی فعلی برخلاف سایر روندهای پیشین، به‌طور موازی در هر دو شاخصه زمان و قیمت افزایش یافته است که در نهایت آن را به سومین رشد طولانی و پنجمین صعود بزرگ از زمان رکود بزرگ در سال 2008 مبدل ساخته است. رشد موزون هر دو فاکتور دوشادوش هم مهم‌ترین نقطه اتکا برای کارشناسانی است که به روزهای روشن برای بازار سهام ایالات متحده امیدوار هستند و سال آتی میلادی را با رونق و رشد پیش‌بینی می‌کنند. هیچ بازار گاوی از زمان قبل از دهه 1970 میلادی تا کنون، بدون رکود اقتصادی خاتمه نیافته است و در حال حاضر تیم اقتصادی ایالات متحده و تیم استراتژی آن، انتظار بروز یک رکود اقتصادی را در بازه کوتاه مدت ندارند. وی افزود: به عبارت ساده، در صورت وارد آمدن یک شوک خارجی پیش‌بینی نشده یک رکود اقتصادی، اگر چنانچه روند رشد درآمدها به روند بهبود خود ادامه دهد، سال 2016 میلادی باید یک سال مثبت برای بازارهای سهام آمریکا باشد. با این وجود، ما همچنان باید انتظار نوسانات بیشتر که در اصل به معنی خطرات بزرگ‌تری است، خواه حرکت صعودی باشد و خواه نزولی، داشته باشیم و از پیش برای آنها تمهیداتی بیندیشیم. نوسانات نرخ بهره در پی تصمیمات فدرال رزرو، افت و خیز ارزش دلار در مقایسه با سایر ارزهای مهم، نرخ بیکاری رسمی ایالات متحده، نوسان بهای نفت خام و نیز میزان سودآوری شرکت‌ها در مقایسه با تولید ناخالص داخلی از جمله مهم‌ترین متغیرهایی هستند که پتانسیل ایجاد نوسان در بازار سهام و بازارهای کالایی ایالات متحده را دارند.
* منبع اصلی: مارکت واچ در دنیای اقتصاد مورخ 6 اسفند 1394

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.