در پی لغو نزدیک به یک دهه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، نروژ صندوق ثروت ملی 810 میلیارد دلاری خود را به روی اوراق قرضه دولتی ایران بازگشایی می‌کند.

بر اساس اعلامیه وزارت دارایی نروژ در اسلو، این کشور به عنوان بخشی از ممنوعیت تجارت، از ژانویه 2014 سرمایه‌گذاری روی اوراق قرضه ایران را تحریم کرده بود. تحریم‌هایی که در حال حاضر تنها علیه سوریه و کره‌شمالی برقرار است و در پی عملی شدن برجام، این ممنوعیت علیه ایران برداشته شده است. به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ*، نروژ اعلام کرد: به عنوان بخشی از این تسهیل، ممنوعیت خرید اوراق قرضه دولت ایران دیگر وجود نخواهد داشت.

ایران برای بزرگترین صندوق ثروت دنیا یک انتخاب ایده‌آل خواهد بود؛ چراکه این قدرت کشور در بازارهای نوظهور در حال گسترش است. اقتصاد ایران سریع‌تر از هر کشوری در خاورمیانه در حال رشد بوده و اوراق قرضه این کشور دو برابر روسیه و ترکیه پرداخت می‌کند. بازده اوراق بهادار کوتاه مدت فروخته شده توسط دولت و وام‌دهندگان خصوصی ایران بیش از 20 درصد بوده و ارزشی در حدود 4.5 میلیارد دلار داشته است.

در پی نزدیک‌تر شدن ایران به رتبه اعتباری امن که اجازه صدور اوراق قرضه اروپایی را به این کشور خواهد داد، جذابیت بازار بدهی ایران احتمالا افزایش خواهد یافت. لاین آلت‌وت سخنگوی وزارت دارایی نروژ اعلام کرد: صندوق ثروت نروژ در مورد سرمایه‌گذاری در بازارهای جداگانه در ایران اظهار نظری نکرده است. لازم بذکر است که بخش عمده درآمدهای نفتی  نروژ در این صندوق که بزرگترین صندوق حاکمیتی جهان است، سرمایه گذاری شده و هزینه های دولت نروژ از جمله حقوق بازنشستگی از محل آن تامین میشود. این کشور اسکاندیناوی، یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان از لحاظ درآمد سرانه به شمار می رود.

*منابع: دنیای اقتصاد و روزنامه آسیا- مورخ 1 اسفند 1394

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.