در جریان سفر 4 روزه رئیس جمهور کشورمان به ایتالیا و فرانسه  قراردادهای مهمی به ارزش کل 51 میلیارد دلار امضا شد که بذکر مهمترین آنها به نقل از روزنامه گاردین می پردازیم. 

به گزارش گاردین* مهمترین قراردادهای منعقده 7 مورد و بالغ بر 40 میلیارد یورو بشرح زیر است:

1- قرارداد با شرکت ایرباس از فرانسه به ارزش 22 میلیارد یورو معادل 16.8 میلیارد پوند .

شرکت هواپیمایی ملی ایران(هما) جهت نوسازی ناوگان پرواز خود سفارش 118 فروند هواپیمای مسافربری به ایرباس داد که شامل 12 فروند ایرباس A380 است که بزرگترین جت جهان است. طبق برآوردهای موجود، ایران به 500 فروند هواپیمای جدید نیاز دارد و سایر شرکتها مثل بوئینگ هم در حال بررسی تجارت با ایران هستند. آقای عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران گفت که این یکی از بزرگترین قراردادهای بین المللی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است. وی افزود ما می خواهیم ایران ایر را ظرف پنج تا هفت سال به نحوی بازسازی کنیم که بتواند با سایر خطوط هوایی در منطقه رقابت کند. مدیر عامل ایرباس فابریس بریگیر نیز گفت: ایرباس مفتخر است بازگشت صنعت هوایی ایران را به جامعه بین المللی این صنعت خوشامد بگوید.***

2- قرارداد با شرکت دنیلی به ارزش 5.7 میلیارد یورو

این شرکت صنایع فلزی ایتالیایی قراردادی جهت تامین ماشین آلات و تجهیزات سنگین با ایران امضا کرد.

3- قرارداد با شرکت سایپم به ارزش 3.5 میلیارد یورو

شرکت پیمانکار نفت و گاز ایتالیایی قرار است پالایشگاههای پارس شیراز و تبریز را ساماندهی و ارتقا بدهد.

4- قرارداد با شرکت پژو به ارزش 400 میلیون یورو

این خودروساز فرانسوی با شرکت ایران خودرو یک شرکت سهامی مشترک تاسیس می نماید که سه تا از مدلهای جدید پژو را تا قبل از پایان 2017  در تیراژ 100000 دستگاه در سال تولید خواهد نمود.

5- شرکت توتال

این غول نفتی با شرکت ملی نفت ایران قراردادی جهت خرید روزانه 200000 بشکه نفت خام( به ارزش 6.6 میلیون یورو به قیمتهای جاری) منعقد نمود.

6- شرکتهای آئروپورت پاریس و بویگز

این قرارداد جهت ساخت پایانه جدید فرودگاه بین المللی امام خمینی منعقد گردیده است. عباس آخوندی می گوید: فرودگاه امام خمینی در بهترین جای منطقه واقع شده است و با این قراردادها، یک شهرک فرودگاهی می سازیم. (به این ترتیب) این ناحیه به هاب منطقه و تهران به یک مرکز مالی بین المللی تبدیل می شود.

7- شرکت وینچی

این شرکت پیمانکاری ایتالیایی فرودگاه شهید هاشمی نژاد در شمال شرق ایران را در توسعه خواهد داد.

گاردین در پایان با ذکر پابرجابودن تحریمهای غیر هسته ای آمریکا علیه ایران ذر زمینه حقوق بشر از قول آندریاس شوایتزر مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری ارجان کپیتال (که در ایران فعال است ) می نویسد: سرمایه گذاران خارجی علاوه بر آوردن منابع مالی به ایران باید از آرامش و شکیبایی هم برخوردار باشند تا بتوانند نتیجه مناسبی را بگیرند.

لازم بذکر است که روزنامه همشهری** این قراردادها را به مثابه لبخند اروپا به ایران دانسته و ضمن برشمردن سایر قراردادهای منعقده در زمینه هایی مثل کشتیرانی، تصفیه آب و محصولات پزشکی، ارزش کل قراردادهای منعقده را 51  میلیارد یورو اعلام نموده است.

*منبع: سایت گاردین- مورخ 29 ژانویه 2016 برابر با 9 بهمن 1394

** مورخ 10 بهمن

***لازم بذکر است که این قراردادها بصورت اجاره بشرط تملیک تامین مالی شده و بنا به نظر یکی از کارشناسان به  فرجام رساندن این قراداد بزرگ با چنین شرایط مطلوبی، موفقیتی بزرگ برای کشورمان و نشان‌دهنده زحمات شبانه‌روزی تیم مذاکره‌ کننده بوده است. توضیحات کامل تر را اینجا بخوانید. 

ارسال نظرهای شما :

ارسال شده توسط فرید فرزام ۱۳۹۴/۱۱/۲۰ - ۰۹:۰۷

با سلام وتشکر از اطلاع رسانی خوب شما.مطالب ارائه شده مفید وبرای اهل فن بسیار قابل استفاده می باشد

پاسخ مدیر: آقا سلام. با سپاس از لطف شما