میزان حقوق منصفانه

عرف حقوق و مزایای خالص یک مدیر مالی یا فروش با 10 سال سابقه کار در شرکتهای متوسط به بالا سالانه چقدر است؟ پاسخ شما به این سوالات  چیست؟ دربسیاری از کشورهای دنیا گزارش حقوق و دستمزد در اکثر آگهی های شغلی به اطلاع همگان می رسد.  ولی در ایران رقم حقوق مثل  اسرار مگو تلقی گردیده و حتی بعضی از شرکتها از کارکنان خود تعهد کتبی  می گیرند که رقم حقوق خود را به هیچ شخصی و تحت هیچ عنوانی بازگو ننمایند. با اینحال در سالیان اخیر برخی از سازمانها کوشیده اند به باز کردن این جعبه سیاه کمک نمایند.

از جمله سایت استخدامی ایران تلنت برای دومین سال میزان حقوق و دستمزد کارشناسان و مدیران کشور را در 22 گروه شغلی به تفکیک سابقه کار و رده سازمانی منتشر نمود که خلاصه آن در اینجا تقدیم می شود.

بررسی ایران تلنت

 این گزارش نتیجه ارزیابی دستمزد ماهانه پاسخ دهندگان از کل جامعه آماری متقاضیان کار ثبت نام کرده در سایت ایران تلنت است که گفته شده حدود  36 هزار نفر از متخصصان و مدیران کشور می باشند. پاسخها در اسفند ماه 1393 جمع آوری گردیده  و هدف آن آگاهی کارفرمایان، مدیران و کارشناسان از میزان حقوق و دستمزدهای رایج در گروه­ های شغلی مختلف اعلام شده است. در این گزارش ، خالص حقوق دریافتی ماهانه در هر گروه شغلی برای سه رده کارشناسی، سرپرستی و مدیریتی ارائه شده و در هر رده شغلی، میزان دریافتی افراد پاسخ دهنده طبق اظهار خودشان به تفکیک سابقه کار مشخص شده است.

 

اطلاعات ارائه شده ، متوسط دریافتی در جامعه آماری و همچنین بازه رایج آن را نشان می ­دهد. به عنوان مثال در اسفند ماه 93 یک مدیر مالی در تهران با سابقه کاری بین 7 تا 15 سال، به­ طور متوسط ماهانه 35 میلیون ریال دریافتی داشته که این مبلغ در موارد مختلف بین 15 میلیون تا 90 میلیون ریال متغیر بوده است. نکته با اهمیت دیگر اثر نوع صنعت بر دریافتی افراد است بطوری که دریافتی متخصصان در شرکت­ های فعال در زمینه کالاهای مصرفی (FMCG)، شرکتهای سرمایه­ گذاری، نفت و گاز، مخابراتی و بانک­ ها در سمت های مشابه بالاتر از عرف بازار است و این در حالیست که موسسات حسابرسی و خدمات مالی ، شرکت­ های تولیدی و کامپیوتری کمتر از میزان رایج بازار ( میانگین کل ) پرداخت می کنند.

 

لازم بذکر است که  اولا- فقط بخشی از کل جامعه آماری به سوالات پاسخ داده اند مثلا 1005 نفر از کل شاغلین در امور مالی. بنابراین در مورد جامعیت اطلاعات ارایه شده نمی توان قضاوت نمود. هر چند اهمیت تحقیق انجام شده در شرایط فعلی را نمی توان نادیده انگاشت. ثانیا- با توجه به اعلام  افزایش 17 درصدی افزایش حقوق توسط دولت در ابتدای سال 1394 انتظار می رود این ارقام حداقل به همان اندازه افزایش یافته باشند. نهایتا- همانطور که در گزارش ایران تلنت ذکر گردیده بیش از 60 درصد  شاغلین پاسخگو به سوالات درصدد تغییر وضعیت فعلی خود هستند، به طوری که 37 درصد آنان در جستجوی  کاری بهتر در شرکت دیگر و 24 درصد در تلاش برای ارتقا یا تغییر وضعیت کاری خود در شرکت فعلی هستند.

 

بررسی مقایسه ای:

جهت مقایسه بیایید مشاغل آی تی را در نظر بگیریم.  طبق بررسی ایران تلنت یک مدیر  آی تی با سابقه کاری بین 7 تا 15 سال، به­ طور متوسط ماهانه 28 میلیون ریال دریافتی داشته که این مبلغ در موارد مختلف بین حدود 13 میلیون تا 71 میلیون ریال متغیر بوده است. راستی شما طبق دانسته های خود این رقم را قابل اتکا می دانید؟ تا جایی که ما می دانیم پاسخ به این سوال منفی است !

 

حال گزارش حقوق و دستمزد کارمندان شرکتهای کامپیوتری در آمریکا را بررسی می کنیم . این بررسی آنلاین که توسط سایت دایس از جامعه 23470 نفری صورت گرفته، نشان می دهد که میانگین حقوق سالانه این متخصصین در سیلیکون ولی در سال 2014 بالاترین مقدار ممکن در کل جامعه آماری و مبلغ 112610 دلار آمریکاست! جهت مزید اطلاع اصل این گزارش نیز به پیوست تقدیم می گردد.

لازم بذکر است که 25 درصد افراد با تغییر کار حقوقشان افزایش یافته است. همچنین بطور کلی، مجموع حقوق و پاداش افراد در حال افزایش ولی رضایت شغلی آنها در حال کاهش است.

 

لطفا نظرات خود را برای ما ارسال نمایید. سپاسگزار

 

نویسنده: مدیریت سایت 

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.