به گزارش صدای اقتصاد و به نقل از ایسنا* لغو تحریم های بین المللی موجب شد تا خوش بینی ناشی از بهبود وضعیت اقتصادی به بازار سرمایه تزریق شده و در نتیجه بورس تهران بعد از 2 سال رکود با رونق دوباره و افزایش قیمت ها مواجه شود .

رونق دوباره بورس و توجه اهالی تالار شیشه ای به شرکتهای بورسی و افزایش استقبال سهامداران از قیمت‌های پایین شرکتها سبب شد تا نقدینگی جدیدی وارد بورس شده و با افزایش مشارکت سهامداران برای خرید سهم، اکثر صنایع بورسی مسیر خود را تغییر داده و بر خلاف ماه های گذشته، با بازدهی مثبت مواجه شوند. با این اتفاق وضعیت اکثر صنایع بورسی بهبود پیدا کرد، اما شرکتهایی که از لغو تحریم ها بیشترین تاثیر را می پذیرند با اقبال بیشتری مواجه شدند به طوری که لغو تحریم های کشتیرانی و همچنین احتمال انعقاد قراردادهای جدید با شرکتهای خودروسازی موجب شد:

  • صنایع حمل و نقلی، رادیویی و خودرویی بیشترین بازدهی را در یک هفته اخیر کسب کنند. به طوری که صنعت حمل و نقل با کسب 14.6 درصد بازدهی در یک هفته اخیر بیشترین بازدهی را در بین صنایع بورسی کسب کرد و در صدر جدول قرار گرفت.

 

  • صنعت رادیویی که دو شرکت همراه اول و مخابرات را در اختیار دارد به دلیل انتشار اخباری در خصوص سرمایه‌گذاری اپراتور فرانسوی اورنج در همراه اول مورد اقبال اهالی تالار شیشه ای قرار گرفتند و با کسب بازدهی 13.7 درصدی دوم شدند.

 

  • صنعت خودرو دیگر صنعتی است که این روزها به دلیل قیمت های پایین و همچنین اخباری در خصوص انعقاد قراردادهای جدید با خودروسازهای خارجی مورد توجه سهامداران قرار گرفت و با بازدهی 10 درصدی در یک هفته، کام سهامداران خود را شیرین کرد.

 

  • صنعت فرآورده های نفتی و غذایی از دیگر صنایعی بودند که توانستند با کسب بازدهی 8 درصدی عملکرد قابل قبولی داشته باشند و بازدهی بالاتری از بازدهی شاخص بورس کسب کنند.

 

  • در این میان صنعت قند و شکر که در دوران رکود بورس از اقبال و بازدهی قابل توجهی برخوردار شد، با رونق بورس مسیر خلاف جهت بازار را انتخاب کرد و در یک هفته زیان منفی 3.8 درصدی را ثبت کرد و جزو زیانده‌ ترین صنعت بازار سرمایه شد.از سوی دیگر صنعت مهمی همچون فلزات اساسی علی رغم رفع تحریم ها و به دلیل افت قیمت‌های جهانی با تغییرات چندانی مواجه نشد و بر خلاف جریان مثبت بازار روند منفی در پیش گرفت.

* مورخ 30 دی ماه 1394

به روز رسانی1: مورخ 15 بهمن 1394 منبع دنیای اقتصاد

از ابتدای دی‌ماه، به‌ویژه پس از اجرایی شدن برجام، رشد حدود 20 درصدی بورس توانست بازدهی بازار سهام از ابتدای سال را افزایش دهد تا رقیب اصلی خود، یعنی سپرده‌های بانکی را پشت سر بگذارد. چنانچه فضای خوش‌بینی به‌وجود آمده ادامه یابد، بورس می‌تواند در مجموع سال 94 صدرنشین بازارهای کشورمان شود. ورود حجم بالای نقدینگی به بازار سهام که متوسط ارزش معاملات روزانه در بورس و فرابورس را به بیش از 500 میلیارد تومان رسانده یکی از نشانه‌های پویایی این بازار است. متغیری که در مقایسه با دوران رکود، رشد بیش از 5 برابری را نشان می‌دهد. عمده خوش‌بینی‌ها به بازار سهام ناشی از ورود سرمایه‌گذاران خارجی و عقد قراردادهای جدید با آنها است؛ اما به‌منظور حفظ این تحرک در بازار سهام نیازمند تحولاتی در فضای بنیادی اقتصاد نیز هستیم. تداوم روند کاهش غیردستوری سود بانکی و نرخ تورم، رشد منطقی نرخ ارز متناسب با تورم و افزایش قیمت‌های جهانی کالاها از جمله چاشنی‌های تداوم رونق پایدار بورس محسوب می‌شوند.  متن کامل خبر را اینجا بخوانید

به روز رسانی2: مورخ 17 بهمن 1394 منبع خبرآنلاین به نقل از صدای اقتصاد

بورس تهران در ماه ژانویه، 25 درصد رشد داشته است؛ آیا شما در این بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اید؟ این سوالی است که بیزنس اینسایدر از خوانندگان خود پرسیده و ایران را بهترین نقطه رشد منطقه معرفی کرده است.  کریستین کوپر، نگارنده این مقاله با بیان مطالب فوق می‌افزاید: طبق بررسی‌های دست اول من از فعالیت‌های روزانه مبادلات بورس تهران طی دو سال گذشته، براحتی می‌توانم مبلغی معادل یک میلیارد دلار، بدون آنکه در بازار بازارهای عمومی اختلال ایجاد کنم یا سبب دگرگونی جدی در ظرفیت نقدینگی ایجاد کنم، گسترش دهم. من همچنین، به شکل معقولانه‌ای انتظار دارم طی 24 ماه آینده، شاهد 150 درصد بازگشت سرمایه تعدیل شده با نرخ ارزی باشم. همچنین، برخلاف بازارهای سهام در کشورهای غربی، سرمایه‌های خصوصی جاری نشده‌ای به ارزش چندین نسل وجود دارد که آماده عرضه عمومی هستند و این درحالیست که جهان تشنه سودهای ثابت است. حتی اگر اقتصاد جهان این گونه از هم نمی‌پاشید و بورس تهران نیز در ماه گذشته، 25 درصد رشد نمی‌کرد، بازهم ایران ، تنها نقطه درخشان برای رشد اقتصادی جهان بود.

به روز رسانی 3: مورخ 21 بهمن 1394 منبع: صدای اقتصاد

به گفته رئیس سازمان بورس،  حجم معاملات روزانه انجام شده توسط  سرمایه‌گذاران خارجی  روزانه 2 میلیارد و 400 میلیون تومان بود که حجم کل معاملات موجود نزد سرمایه‌گذاران خارجی که کد مشخصی برای آنها صادر شده است به 520 میلیارد تومان رسیده است. وی همچنین گفت در حال حاضر ارزش بازار سرمایه به 420 میلیارد تومان رسیده و بورس تهران 120 میلیارد دلاری شده است.

به روز رسانی 4: مورخ 8 اسفند 1394 منبع: تسنیم

حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران طی نشستی در مسقط و با  حضور بیش از یکصد سرمایه گذار خارجی از کشورهایی نظیر انگلستان، آلمان،  لبنان،  هلند،  پاکستان،  امارات و عمان، شرایط سرمایه گذاری در بازار اوراق بهادار ایران را تشریح کرد. او گفت: بورس تهران با سابقه پنجاه ساله و با حضور شرکت هایی از سی و هفت صنعت جزو بورس های با سابقه و متنوع منطقه محسوب می شود. هم اکنون نیز صنعت پتروشیمی بزرگترین صنعت  حاضر در بورس تهران است و صنایع بانک و فلزات اساسی نیز از صنایع مهم هستند.  قالیباف اصل  وضعیت نقدشوندگی در بورس تهران  را مناسب ارزیابی کرد و افزود: ارزش معاملات در بورس تهران همواره سیر صعودی را پیموده، به طوری که در یک دهه  گذشته به طور متوسط هر سال حدود سی درصد رشد را ثبت کرده است. وی اظهار داشت: از منظر سرمایه گذاری نهادی یا شرکت ها،  بازار سرمایه ایران در آینده شاهد حضور صندوق های سرمایه گذاری و صندوق‌های بازنشستگی بزرگ خارجی خواهد بود. مدیرعامل بورس تهران توجه سرمایه گذاران حاضر در نشست را به تنوع در ابزارهای سرمایه گذاری در بورس تهران جلب کرد و افزود: در حال حاضر سهام 319 شرکت و حق تقدم آنها،  انواع اوراق بدهی مانند اوراق مشارکت،  استصناع،  صکوک،  مرابحه،  اوراق مشارکت شهرداری ها،  قرار داد آتی سهام داد و ستد می شود.

وی به ایجاد تابلوی ارزی برای اوراق مشارکت اشاره کرد و گفت: در آینده نزدیک اوراق مشارکت قابل تبدیل به سهام نیز قابلیت داد و ستد پیدا می کند. همچنین به دنبال آن هستیم تا تابلوی ارزی برای اوراق مشارکت ایجاد کنیم. به نظرمی رسد تابلوی ارزی برای سرمایه گذاران خارجی گزینه خوب و جذابی  باشد. سخنگوی بورس تهران به عرضه های اولیه اشاره کرد و گفت: بازار سرمایه ایران به طور متوسط هر ماه یک عرضه اولیه دارد. عرضه اولیه سهام یک جذابیت بزرگ برای سرمایه گذاران است. قالیباف ‌اصل بازار اوراق بهادار ایران را بزرگترین بازار بکر دنیا عنوان کرد و افزود: نسبت قیمت به سود در بورس تهران بسیار پایین است و بازار آمادگی جذب سرمایه را دارد.

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.