کشور ما ایران به سرزمین فرصتها و فرار مغزها معروف است. در سالهای اخیرپدیده  فرار مغزها بر اثر تحریمهای وضع شده شدت بیشتری یافته است. ولی بعد از توافق هسته ای با توجه به شرایط سیاسی و جو روانی موجود انتظار می رود از ابتدای سال میلادی جدید شاهد موج ورود شرکتهای خارجی جدید یا بازگشت شرکتهایی که کشورمان را ترک نمودند باشیم. این نوشتار بر آنست که چالشهای استخدام در شرکتهای بین المللی و بزرگ را به تصویر بکشد.

به گزارش سایت Verityiran.com منتشره درشبکه اجتماعی LinkedIn مورخ 30 مردادماه سالجاری "لایحه ای  دارد آماده می‌شود که بخش بانکداری را به روی مشارکت خارجی باز کند و در نتیجه بانک‌های خارجی قادر خواهند بود تا شعبه‌های خود را بدون شرکای ایرانی باز کنند. انتظار می‌رود که در دسامبر ۲۰۱۵ میلادی (آذر و دی ماه سالجاری شمسی)یک قرارداد جدید و جامع نفتی ارائه شود که به سرمایه گذاران خارجی امتیازهای بیشتری دهد مانند حق انحصار عملیات اکتشاف و توسعه و تولید.(نفت)"

بازگشایی فضای اقتصادی برای نیروی کار موجود علاوه بر ایجاد فرصتهای کاری جدید، چالشهایی نیز خواهد داشت که از جمله آنها عدم آمادگی و کمبود مهارتهای کار در شرکتهای چند ملیتی است. طبق نظر آقای دکتر دهشیری- مدیر مرکز مطالعات وزارت امور خارجه(مورخ 19 مرداد 1394 ) در این فضا و "در جریان جهانی شدن ، نیروی کار بایستی آموزش دیده و دارای مهارتهای بین المللی باشند". یکی از این مهارتهای بدیهی آشنایی با  زبان انگلیسی- بعنوان زبان رایج تجاری- در حد مکالمه ومکاتبات عمومی و تخصصی می باشد.

 

بعلاوه  بررسی های انجام شده نشان می دهد حقوق  افراد مسلط به زبان انگلیسی تا 30 درصد بیش از کسانی است که این مهارت را ندارند. همچنین آشنایی با فرهنگ کاری و نحوه تعامل در شرکتهای بزرگ و بین المللی یکی دیگر از چالشهای عمومی نیروی کار است. علاوه بر اینها از مدیران و کارکنان ارشدایرانی در شرکتهای بزرگ و هولدینگ ایرانی نیز انتظار می رود دارای مهارتهای زیادی از جمله رهبری و مربی گری در کلاس جهانی باشند.

 

خواهشمند است ما را از نظرات خود آگاه فرمایید. سپاسگزار

 

نویسنده: مدیریت سایت

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.