مجله فوربس هر دو سال یک بارتاثیرگذارترین متفکرترین حوزه کسب و کار در سطح جهان را معرفی می کند. لیست Thinkers50  توسط یک موسسه مشاوره ای انگلیسی به نام  Stuart Cariner and Des Dearlove  که در زمینه مربی گری سازمانی از سال 2001 فعالیت دارد، با پرسش از 20000 نفر  و به کمک مشاورین زبده ، تهیه شده و به آن اسکار متفکرین مدیریت گفته می شود. این مراسم که در تاریخ 9 نوامبر 2015 در لندن برگزار شد، 50 نام برتر در زمینه مدیریت در سطح جهان را معرفی کرد که به 10 اسم برتر این لیست در دو بخش می پردازیم.

 

1- آقای مایکل پورتر (Micheal Porter) پدر استراتژی کسب و کار و استاد مدرسه کسب و کار هاروارد (Harvard Business School) و   68 ساله است. او برای دومین بار از سال 2008 در جایگاه اول قرار گرفته است. پورتر که متخصص در زمینه رقابت شناخته می شود، مشاور سازمانها و دولتهای زیادی از جمله دولت انگلستان بوده است. چارچوب " پنج نیرو" ی او که شدت رقابت و جذابیت یک صنعت را به تصویر می کشد، همچنان مورد تدریس در بسیاری از دانشکده های مدیریت در سطح جهان می باشد. او به همراه مارک کریمر( Mark Kramer) به مفهوم " ارزشهای مشترک" پرداخت که بیان می دارد شرکتها با انجام وظایف اجتماعی می توانند سود خود را هم افزایش دهند.

 

2- آقای کلیتون کریستنسن( Clayton Christensen) دومین استاد مدرسه کسب و کار هارواردبوده و 63 سال دارد. او در دو دوره قبل در سالهای 2011 و 2013 نفر اول لیست بوده است. کتاب سال 1997 وی با عنوان "معمای نوآوران" اثر کلاسیک او تلقی می گردد. او ایده نوآوری مبتنی بر گسست ( Disruptive Innovation)  را برای اولین بار مطرح کرد. او که در طول 3 سال گذشته با سرطان و سکته قلبی مبارزه کرده است کتاب "چگونه زندگی خود را می سنجید" به رشته تحریر درآورده است که توضیح می دهد افراد چگونه می توانند به زندگی خود معنا ببخشند.

 

3- آقای دبلیوچان كیم( (W. Chan Kimو خانم رنه مابورن( (Renee Mauborgne هر دو استاد مدرسه بازرگانی اینسید (INSEAD) و ساکن فرانسه هستند. این مدرسه شعباتی در فرانسه، سنگاپور و ابوظبی دارد. آنها نویسندگان کتاب "استراتژی اقیانوس آبی" هستند که بیان می کند سازمانها باید بر فضایی از بازار تمرکز کنند که عاری از رقیب است.  طبق بررسی Thinkers50  شرکتها، سازمانهای غیر انتفاعی و دولتهایی مثل مالزی در سطح ملی نیز از این استراتژی استفاده نموده اند.

 

4- آقای دان تاپسکات ( (Don Tapscott- استاد 68 ساله فن آوری و کانادایی است. او بواسطه کتاب سال 2006 خود با  نام  "ویکینامیکس(Wikinomics) : چگونه با مشارکت جمعی می توان هر چیزی را تغییر داد" معروف شد . وی این کتاب را مشترکا با آقای آنتونی ویلیامز منتشر نمود. آخرین تحقیق او درباره این است که چگونه می توان به کمک اینترنت  به حل معضلات جهانی پرداخت. این شیوه فکری در تقابل با سازمانها و ساختارهای سنتی مثل سازمان ملل و دولتهاست.

 

5- آقای مارشال گلداسمیت(Marshall Goldsmith ) مربی مدیران ارشد،  استاد مدرسه بازرگانی تاک در دورتموند و 66 ساله است. او در ارائه بازخورد 360 درجه پیشگام بوده و نویسنده بیش از 30 عنوان کتاب از جمله کتاب "رهبر آینده" است که در سال 1996 چاپ و به 25 زبان دنیا ترجمه شده است.

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.