روز گذشته نماینده 60 شرکت دانمارکی به سرپرستی وزیر امورخارجه این کشور با فعالان اقتصادی ایران دیدار کردند*. این شرکت‌ها در حوزه‌های انرژی، فناوری‌های پاک، حمل‌ونقل دریایی لجستیک، بهداشت و درمان، صنایع غذایی، کشاورزی و خدمات‌رسانی فعالیت دارند. در همایش توسعه همکاری‌های تجاری ایران و دانمارک، دانمارکی‌ها از قدمت روابط دیپلماتیک و تجاری خود با ایران سخن گفتند و طرف ایرانی نیز تاریخچه‌ای از حضور این کشور اروپایی در ایران را ارائه داد. 

بنا به گفته رئیس اتاق بازرگانی تهران که میزبانی این همایش را عهده دار بود، اولین کارخانه پنیر و اولین کارخانه شیر در ایران با همکاری دانمارکی‌ها راه‌اندازی شده است. همچنین نخستین پروژه‌های جاده‌سازی در ایران با حضور متخصصان دانمارکی آغاز شد. مسعود خوانساری در این همایش اعلام کرد که ایران به دنبال سرمایه‌گذاری و کارهای زیربنایی به‌ویژه در حوزه‌ پزشکی،‌ داروسازی و لبنیات با طرف‌های دانمارکی است و می‌خواهد روابط تجاری برد-برد را با این کشور برقرار کند. از سویی وزیر امو خارجه دانمارک نیز در این همایش عنوان کرد که فعالان اقتصادی دانمارکی برای همکاری با ایران آمادگی دارند و هیات حاضر نیز گواهی بر این ادعا است. در حاشیه این همایش، تفاهم‌نامه همکاری نیز بین اتاق بازرگانی تهران و کنفدراسیون صنعت دانمارک امضا شد. همچنین این مقام اروپایی در دیدار جداگانه خود با وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که از پیوستن ایران به WTO حمایت خواهد کرد و محمدرضا نعمت‌زاده نیز اساس روابط ایران با کشورهای جهان را همکاری‌های بلندمدت و سرمایه‌گذاری مشترک دانست.

اقلام صادراتی دانمارک به ایران شامل ماشین آلات صنعتی، مواد شیمیایی، تجهیزات و لوازم پزشکی، دارو، قطعات الکترونیکی و خدمات مشاوره‌ای در بخش‌های مختلف صنعتی است و زمینه‌های صادرات ایران به دانمارک نیز شامل فرش و صنایع دستی، خشکبار و محصولات کشاورزی، مواد معدنی و شیمیایی، مصالح ساختمان، محصولات پتروشیمی و خاویار است. وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت ایران در دیدار با وزیر امور خارجه دانمارک که دوشنبه شب صورت گرفت، تصریح کرد: بخش‌های مختلف تولیدی و صنعتی از قبیل پتروشیمی، صنایع غذایی، فرش، انرژی و انتقال دانش و ارتقای سطح فناوری، از مواردی است که می‌توان بر گسترش روابط در آن بخش‌ها متمرکز شد. نعمت‌زاده با بیان اینکه این وزارتخانه حمایت لازم را برای همکاری متقابل با طرف دانمارکی انجام خواهد داد، تاکید کرد: با وجود نسل جوان تحصیلکرده در ایران، بستر مناسبی برای تولید و سرمایه‌گذاری‌های مشترک برندهای دانمارکی در بازار کشور ما فراهم است که امیدواریم طرف دانمارکی به نحو مطلوب از این فرصت‌ها استفاده کند. او به اهمیت پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی اشاره کرد و یادآور شد: در اجلاس پیشین وزرای سازمان تجارت جهانی که در کنیا برگزار شد با وزرای کشورهای مختلف دیدار و بر لزوم الحاق ایران به این سازمان و تغییر جایگاه از عضو ناظر به عضو اصلی تاکید کردیم. در ادامه این دیدار کریستین ینسن، وزیر امور خارجه دانمارک نیز ضمن ابراز خرسندی از برقراری روابط اقتصادی با ایران ابراز امیدواری کرد: ‌تحریم‌ها هرچه زودتر لغو شود تا وارد مرحله عملیاتی و جدی‌تری در روابط دو کشور شویم.
 

وزیر امور خارجه دانمارک در ادامه با اشاره به اینکه این کشور نیز می‌تواند برای ایران به‌عنوان مرکز و هاب اروپا در نظر گرفته شود، اظهار کرد: ایران کشوری با تاریخی غنی و روابط تاریخی گسترده با غرب است که در گذشته بسیار به تمدن غرب کمک کرده است. وی گفت: ما در دهه‌های گذشته هزار کیلومتر خط راه آهن از خلیج فارس تا دریای خزر احداث کردیم که این پروژه نمونه خوبی برای صلاحیت شرکت‌های دانمارکی است. وی با بیان اینکه ایران و دانمارک 80 سال روابط دیپلماتیک دارند، گفت: زمینه‌های مشترک زیادی بین دو کشور وجود دارد که می‌توانیم حوزه‌های همکاری را در آینده به بخش‌های دیگر از جمله انرژی و مواد غذایی گسترش دهیم. او افزود: در کشور ما شرکت‌هایی فعالیت می‌کنند که راه‌ حل‌هایی جهانی ارائه می‌دهند؛ اکنون ما می‌خواهیم این خدمات را در اختیار ایران قرار دهیم. ایران بازیگر مطرحی در منطقه است و برداشتن تحریم‌ها به نفع ملت ایران و شرکای آن خواهد بود. وزیر امور خارجه دانمارک اضافه کرد: شرکت‌های حاضر دانمارکی در این همایش، برای مشارکت با ایران آمده‌اند که این مساله، ایجاد اشتغال را به دنبال خواهد داشت. او گفت: زمان آن فرا رسیده است که ایران نقش تاریخی خود را در جهان ایفا کند. وی ادامه داد: ایران را با 78 میلیون نفر جمعیت، دومین بازار خاورمیانه عنوان کرد و افزود: حتی ایران در شرایط تحریم نیز هجدهمین کشور جهان از نظر قدرت خرید بوده است. به گفته وزیر امور خارجه دانمارک، ساخت پل‌های کوچک و بزرگ و تونل، یکی از نکات مهمی است که می‌تواند در همکاری‌ آینده دو کشور موثر باشد.


محمود بریمانی، مدیرکل شمال و شرق اروپای وزارت امور خارجه نیز با اشاره به آمار 10 ماهه تجارت خارجی ایران با اروپا، گفت: طی 10 ماه گذشته، رتبه دانمارک در میان شرکای تجاری ایران از 11 به 10 صعود کرده است. وی افزود: این همایش فرصت شناخت پتانسیل‌های دو کشور را فراهم کرده و زمینه برنامه‌ریزی برای افزایش سطح مبادلات تجاری تا 500 میلیون یورو را فراهم می‌کند. وی در ادامه به همکاری‌های اقتصادی ایران در زمینه تولید دارو، برق، صنایع پتروشیمی و کشتیرانی اشاره کرد و گفت: افزون بر این فعالیت‌ها، ایران و دانمارک همکاری‌های خود را به حوزه‌های محیط زیست، گردشگری، کشاورزی و دامپروری، بانکی تعمیم داده‌اند و البته پرواز مستقیمی هم از تهران به کپنهاک برقرار شده است. در حاشیه همایش مذکور، سوند اولینگ رئیس دپارتمان توسعه صادرات در وزارت امور خارجه دانمارک در مورد مصوبه اخیر آمریکا و تاثیر آن بر تجارت با ایران و رفت‌وآمدهای هیات‌های تجاری با این کشور، گفت: ما به دنبال منافع خود و سرمایه‌گذاری در بازار خوب ایران هستیم و این مصوبه هیچ تاثیری بر کارهای ما نخواهد داشت.

*منبع: دنیای اقتصاد- مورخ 16 دی ماه 1394 

مشروح این مطلب را اینجا بخوانید.

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.