به گزارش عصرایران به نقل از فارس* سال  2015 با رسوایی دیزل گیت شرکت «فولکس واگن» گرفته تا مارتین شکرلی مدیر سابق شرکت «تورینگ فارماسوتیکالز» یکی از شرکت‌های بزرگ داروسازی دنیا و سِپ بلاتر رئیس رسوا شده سابق فدراسیون بین‌المللی فوتبال، سالی بود که از نظر ثبت رسوایی‌های بزرگ مالی رو سفید بیرون آمد! البته این اتهامات به اندازه رسوایی‌های مالی شرکت انرون یا برنارد مادوف بزرگ نبود و تنها شخصیت‌ها به همان اندازه فریبنده بودند. 
 
مجله فورچون که یک مجله معتبر آمریکایی است و به رتبه‌بندی سالانه ثروتمندان جهان می‌پردازد، طی گزارشی فضاحت‌بارترین رسوایی‌های کمپانی‌ها و بزرگ‌ترین اتهامات تقلب در سال 2015 را منتشر کرد.    
 1- رسوایی آلایندگی خودروهای فولکس واگن- زمانی‌که
شرکت خودروسازی فولکس واگن در ماه سپتامبر اعلام کرد، نرم‌افزاری در میلیون‌ها خودروی تولیدیش به منظور فریب ماموران کنترل گازهای گلخانه‌ای آژانس حفاظت از محیط زیست نصب کرده است تا نشان دهد که این خودروها بیش از آنچه نشان می‌دهند دوستدار محیط زیست هستند، سرمایه‌گذاران این شرکت را ترک کردند.  فولکس واگن تقریبا 20 میلیارد دلار از سرمایه بازار خود را از دست داد چراکه سرمایه‌گذاران از درخواست غرامت مشتریان ترسیدند. این شرکت نه تنها با غرامت مشتریان بلکه با جریمه از سوی ناظران و همچنین خراب شدن سابقه خود مواجه است که به شدت بر سهم بازارش در صنعت خودرو تاثیر خواهد داشت.    

2- رسوایی فساد فیفا - تنها واقعیت عجیب در ماجرای اتهام اخاذی، کلاهبرداری و سایر جرایم به فیفا از سوی اف‌بی‌آی این بود که این اتهامات را آمریکا مطرح کرد کشوری که محبوبیت فوتبال در آن نسبت به سایر کشورها کمتر است. در این اتهام "فساد" کم اهمیت ترین جنبه است چرا که مقامات فیفا مدت‌هاست که درگیر اتهامات دریافت رشوه برای حق پخش تلویزیونی یا اعطای میزبانی رویدادهای خاص مانند جام جهانی به برخی کشورهای خاص هستند.  اف‌بی‌آی در همان زمان 5 مدیر بازاریابی ورزشی را نیز تحت تعقیب قرار داد. همچنین این رسوایی برخی از شرکت‌های بزرگ آمریکایی مانند کوکا کولا و مک دونالد را که از اسپانسرهای اصلی فیفا هستند، نگران کرد. این شرکت‌ها از هیات رئیسه فیفا خواستند که مدیران فاسد را برکنار کنند و دست به اصلاحات اساسی بزنند. 

3- رسوایی حسابداری توشیبا- گویا فهرست هیچ شرکتی بدون یک رسوایی حسابداری قدیمی خوب کامل نمی‌شود. در ماه سپتامبر، شرکت الکترونیکی توشیبا هفتمین شرکت نوآور جهان، اعتراف کرد طی 7 سال گذشته درآمدهای خود را نزدیک به 2 میلیارد دلار بیشتر اعلام کرده است که بیش از 4 برابر برآورد اولیه خود در ماه آوریل است.  هیسائو تاناکو مدیرعامل و مدیر اجرایی به علت این رسوایی استعفا دادند و تحقیقات مستقل نشان داد که «در توشیبا یک فرهنگ کاری مرسوم است که در تصمیمات مدیریتی نمی‌توان چالشی ایجاد کرد.»    
 

4- بخش مخفی شرکت داروسازی والینت (Valeant) - در ماه اکتبر، خرده فروشی به نام اندرو لفت شرکت دارویی والینت را متهم کرد که از یک شرکت متخصص دارویی به نام فیلیدور برای بالا نشان دادن فروشش استفاده کرده است.  والینت این اتهام را رد کرد اما این حقیقت که این شرکت هرگز درباره روابط نزدیکش با فیلیدور صحبتی به میان نیاورد، سوال‌های زیادی را در خصوص فروش این دو شرکت برانگیخت.  تعدادی از اعضای کنگره خواستار تحقیقات از شیوه‌های قیمت‌گذاری داروهای این شرکت شده‌اند. این شرکت در اوایل اکتبر تایید کرد که احضاریه دادگاه فدرال دریافت کرده است.  

5- شرکت دارویی تورینگ و مارتین شکرلی- مارتین شکرلی از زمانی‌که شرکتش تورینگ، قیمت داروی بیماران ایذر را 5 هزار درصد افزایش داد به عنوان پسر بد صنعت داروسازی شناخته شد. شرکت داروسازی تورینگ قیمت داروی 62 ساله که برای بیماران اچ‌آی وی مورد استفاده قرار می‌گرفت را از برگه‌ای 13.5 دلار به 750 دلار افزایش داد.  در نیمه دسامبر، دولت آمریکا مارتین شکرلی را به اتهام کلاهبرداری‌های بورسی مرتبط با شرکت دارویی رتروفین دستگیر کرد. شرکتی که پیش از تورینگ اداره می‌کرد. وی که رئیس سابق یک صندوق سرمایه‌گذاری بود متهم است که از سهام رتروفین برای پرداخت به سرمایه‌گذاران خسارت دیده استفاده کرده است. اما شکرلی معتقد است که بی‌گناه است چراکه هیچ شواهدی مبنی بر کلاهبرداری وجود ندارد و سرمایه‌گذارانش پولی از دست نداده‌اند.

*مورخ 8 دیماه 1394

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.